Logistieke kunstmatige intelligentie: automatisch en efficiënt
De opkomst van kunstmatige intelligentie (KI) in de toeleveringsketen of Supply Chain, en in het bijzonder in de logistiek, heeft geleid tot een radicale verandering in de manier waarop werkprocessen worden georganiseerd. Dankzij KI zijn bedrijven overgeschakeld van een passief patroon waarbij logistieke activiteiten zich aanpassen aan veranderingen in de vraag, naar een proactief model waarbij managers anticiperen op het consumentengedrag en de middelen hierop afstemmen.
Hoe werkt kunstmatige of artificiële intelligentie? Voor welke activiteiten is het het meest efficiënt in het magazijn? In dit artikel worden al uw vragen beantwoord.
Kunstmatige intelligentie: van algoritme tot machinaal leren
Kunstmatige intelligentie stelt systemen in staat beslissingen te nemen en automatisch taken uit te voeren, zonder menselijke tussenkomst. Het bestaat uit een combinatie van drie elementen:
- Algoritmen: een geheel van operationele normen dat wordt gebruikt om een probleem of taak onder de huidige omstandigheden optimaal op te lossen.
- Software: geeft nauwkeurige instructies aan de systemen voor het uitvoeren van handelingen.
- Machine Learning of Machinaal Leren: d.w.z. de ontwikkeling, analyse en toepassing van automatische methoden die machines in staat stellen processen stapsgewijs te leren en te perfectioneren, aan de hand van historische data en de herhaling van taken.
Toepassingsgebieden van kunstmatige intelligentie in de Supply Chain
De toepassingsgebieden van kunstmatige of artificiël intelligentie in de toeleveringsketen zijn nog in ontwikkeling en zullen naar verwachting binnen enkele jaren hun volledige potentieel bereiken. Het wordt in onze sector al gebruikt om:
1. Consumptietrends te voorspellen
Kunstmatige intelligentie gebruikt big data voor logistieke doeleinden: het combineert interne bedrijfsinformatie, zoals de verkoopgeschiedenis, met externe gegevens die afkomstig zijn van forums, sociale netwerken of andere internetbronnen. Op die manier kan artificiële intelligentie de koopintenties van de consument en de voorraadtekorten voorspellen, en stelt het bedrijven in staat te grote voorraden te vermijden. Op deze manier worden de middelen beter verdeeld.
2. Goederen in het magazijn automatisch te verplaatsen
Automatische opslag is één van de belangrijkste speerpunten van kunstmatige intelligentie binnen de toeleveringsketen of Supply Chain. In feite combineren automatische magazijnen twee fundamentele systemen: robotica en warehouse management software. Deze twee elementen zorgen tezamen voor de goederenafhandeling.
De verdeling van de taken leidt tot bepaalde patronen die in de loop van de tijd worden geanalyseerd. Op die manier helpt kunstmatige intelligentie supply chain managers de beschikbare middelen beter in te zetten. Het stelt hen ook in staat aanpassingen te realiseren wanneer de circuits veranderen.
3. De bezorgroute te selecteren en de verplaatsingen te optimaliseren
De coördinatie van de goederenstromen in de toeleveringsketen is gemakkelijker met KI en betreft twee belangrijke onderdelen:
- Beheer van intralogistieke activiteiten: het WMS registreert digitaal de faciliteiten van het bedrijf en de verplaatsingen die er uitgevoerd worden. Het verwerkt gegevens en optimaliseert de verplaatsing van goederen in het magazijn; of dit nu gebeurt door robots, automatische opslagoplossingen, of door magazijnmedewerkers met behulp van apparatuur voor goederenafhandeling.
- Beheer van het wagenpark: dankzij kunstmatige intelligentie wordt recente verkeersinformatie geanalyseerd en geïntegreerd in het lokale computersysteem. Op die manier stippelt de software betere bezorgroutes uit en corrigeert trajecten in real time in geval van eventuele problemen.
4. Beheren van informatie in de toeleveringsketen
Dankzij kunstmatige intelligentie is de automatisering van de supply chain-processen verbeterd, wordt voorraadbeheer in real time mogelijk, en worden bestellingen onmiddellijk geplaatst en nauwkeurig getraceerd. Warehouse management software, zoals Easy WMS van Mecalux, vergemakkelijkt de programmering van al deze dagelijkse werkzaamheden in het magazijn.
De integratie van gegevens en de verbetering van de systemen met betrekking tot de traceerbaarheid van de producten, dragen bij tot de bevrediging van de klantbehoefte alles te willen weten. De klant kan bijvoorbeeld snel en efficiënt te weten komen waar zijn bestelling is die hij via internet heeft gekocht, dankzij chatbots die zijn uitgerust met kunstmatige intelligentie.
De voordelen van kunstmatige intelligentie voor de toeleveringsketen of Supply Chain
Door het gebruik van kunstmatige intelligentie in de toeleveringsketen, zult u in staat zijn om:
- Het aantal vergissingen te verminderen en de nauwkeurigheid van de logistieke stromen te verbeteren.
- De efficiëntie van het distributiecentrum en van de medewerkers te optimaliseren.
- Een groot deel van de repetitieve werkzaamheden toe te vertrouwen aan automatische systemen die in de loop van de tijd bijleren.
- Creatieve processen en strategische beslissingen in handen te leggen van échte mensen.
Wilt u meer weten over het toepassen van kunstmatige intelligentie in uw distributiecentrum, neem dan contact met ons op. Onze experts helpen u graag verder.