Pushback stellingen
Compact opslagsysteem voor pallets dat de magazijncapaciteit vergroot en de verwerkingstijden verkort.
Het product
Pushback systeem: gegroepeerde opslag om tijd en ruimte te besparen
Pushback stellingen zijn een opslagoplossing met hoge dichtheid waarbij meerdere pallets in de diepte kunnen worden opgeslagen en voor elk kanaal een andere SKU kan worden gebruikt. De lading wordt gegroepeerd en langs licht hellende kanalen voortgeduwd.
Het pushback systeem is uiterst wendbaar omdat de vorkheftruck niet in de stellingen komt en de opgeslagen goederen vanuit één gangpad worden bereikt. Het systeem is gebaseerd op LIFO (Last In, First Out): de laatste pallet die wordt ingereden is de eerste pallet die wordt uitgehaald.
Voordelen van pushback stellingen
- Ruimtebesparing: het wegvallen van gangpaden bevordert een beter gebruik van de beschikbare oppervlakte en verhoogt de opslagcapaciteit.
- Tijdbesparing: vorkheftrucks hoeven niet tussen de stellingen te rijden en er wordt gewerkt vanuit één gangpad, wat het laden en lossen aanzienlijk versnelt.
- Meerdere SKU's: per opslagkanaal kan een andere SKU worden opgeslagen. Er kunnen dus veel meer soorten producten worden opgeslagen.
- Lage en hoge temperaturen: de geleiders zijn geschikt voor temperaturen tussen -30 ºC en +40 ºC.
- Veiligheid: vergrendelingen, stoppen, palletcentreerders en andere elementen maken het mogelijk om eenvoudig en veilig pallets in en uit te halen.
- Weinig onderhoud: deze stellingen vergen zeer weinig onderhoud en hun onderdelen zijn zeer sterk en duurzaam.
Het systeem is dus erg praktisch, er zijn gangen vereist en de opslagtaken verlopen sneller
Push-back opslagsysteem toepassingen
Zeer flexibele oplossing aanpasbaar aan verschillende soorten magazijnen
Pushback stellingen zijn het perfecte systeem voor bedrijven met een gemiddelde omloopsnelheid aan gepalletiseerde goederen of met een kleine verscheidenheid aan SKU's en weinig pallets per SKU. Het is ook een ideale oplossing voor magazijnen waar de beschikbare oppervlakte moet worden geoptimaliseerd.
Hoe werkt het push-back systeem met pallets
Geheel van geleiders of rollen om pallets soepel en veilig te laden en te lossen
Pushback stellingen zijn eenvoudige systemen waarbij goederen behulp van geleiders of rollen door de kanalen bewegen. Als er pallets worden in het opslagkanaal worden geplaatst, dan worden deze geduwd. Om ze er makkelijk uit te halen wordt de zwaartekracht gebruikt.
Getuigenissen
Opstellingen voor pushback stellingen
Er bestaan verschillende opstellingen om te voldoen aan de logistieke behoeften van elk magazijn
Bij de pushback stellingen van Mecalux kunnen tussen twee en vier pallets in de diepte worden geplaatst als er gewerkt wordt met geleiders of meer dan vier in de variant met rollen.
Onderdelen van pushback stellingen
De pushback stellingen van Mecalux onderscheiden zich door de uitstekende kwaliteit van zowel de productieprocessen als de materialen en afwerkingen van de verschillende onderdelen. Dit garandeert de stabiliteit, sterkte en duurzaamheid van de magazijnen.
Naast de gebruikelijke elementen van metalen stellingen voor pallets (zoals bijvoorbeeld jukken en liggers) zijn het de rails en geleiders die het push back systeem onderscheiden.
Pushback stellingen zijn uitgerust met een reeks specifieke onderdelen die zorgen voor soepele en risicoloze laad- en losoperaties. De veiligheid van de operatoren, de goederen en het systeem wordt dus gegarandeerd.
Veelgestelde vragen
Pushback stellingen zijn compacte structuren zonder tussengangen en waarin tot vier pallets per kanaal kunnen worden opgeslagen. Hierdoor neemt de magazijncapaciteit toe op een zo klein mogelijk vloeroppervlak. De pallets worden op geleiders of rollen gezet die op licht hellende rails staan. Vandaar worden ze vooruitgeduwd. Vandaar de naam "push back": de vorkheftruck duwt de pallets die zich al in de stelling bevinden achteruit als er een nieuwe pallet wordt neergezet. Het voorste deel van de stelling is het laagste gelegen. Als het eerste pallet wordt verwijderd, schuiven de achterste pallets door de zwaartekracht één positie naar voren. Zo is er steeds een pallet beschikbaar aan de ingang van het kanaal. Aangezien deze stellingen één gang hebben voor laden en lossen werkt men volgens het LIFO-principe: de laatst neergezette pallet wordt er het eerst uitgehaald.
Het push back systeem is compatibel met elk type product. Er zijn echter bepaalde toepassingen die bijzonder geschikt zijn. Zo is het een perfecte oplossing voor de opslag van goederen op pallets met een gemiddelde omloopsnelheid en twee of meer pallets per SKU, die volgens de LIFO-methode worden beheerd. Pushback stellingen met pallets worden ook vaak gebruikt in magazijnen met weinig SKU's en weinig pallets per SKU. Of voor de opslag van producten met een hoge omloop, omdat het laden en lossen snel verloopt. Zoals elke opslagoplossing met hoge dichtheid is het ook een perfect geschikt voor bedrijven die hun beschikbare oppervlakte moeten optimaliseren om de magazijncapaciteit te vergroten.
Het belangrijkste verschil tussen beide systemen ligt in het voorraadbeheer. Pushback stellingen werken volgens LIFO (Last In, First Out), waarbij de laatst ingeslagen pallet als eerste wordt uitgehaald, aangezien de goederen vanuit één enkel gangpad toegankelijk zijn. Doorrolstellingen hebben daarentegen een laad- en losgang. Hier werkt men dus volgens FIFO (First In, First Out): de eerste pallet die binnenkomt, is de eerste die eruit gaat.
Pushback stellingen zijn een zeer eenvoudig opslagsysteem met groepering, waarbij in elk kanaal een ander SKU kan worden ondergebracht. Vorkheftrucks hoeven niet tussen de stellingen door te rijden, aangezien zij de goederen in het gangpad afzetten en eruit halen. Hierdoor worden de manoeuvretijden verkort en de operationele veiligheid verhoogd. Deze stellingen worden echter beperkt door de diepte van de kanalen en de hoogte. Het systeem kan worden ingericht met maximaal vier en zes pallets diep (afhankelijk van de gekozen variant, geleiders of rollen) en met een maximale hoogte van 7,5 m. Als een grotere capaciteit en hoogte vereist zijn, heeft Mecalux ook andere oplossingen voor opslag met hoge dichtheid, zoals het Pallet Shuttle systeem, waarvan de kanalen bijvoorbeeld meer dan 40 m diep kunnen zijn.
Pushback stellingen die gebruik maken van geleiders op rails kunnen maximaal vier pallets per kanaal bevatten. Bij de variant met rollen bedraagt het maximumaantal pallets per kanaal zes of meer, afhankelijk van het gewicht van de pallets.
Mecalux heeft de maximale hoogte van pushback stellingen voor pallets vastgesteld op 7,5 m. Dit op voorwaarde dat de juiste transportmiddelen worden gebruikt, aangezien de hoogte wordt bepaald door de gebruikte vorkheftrucks.
De breedte van het kanaal of de liggers is gelijk aan de afmeting aan de voorkant van de pallets inclusief de lading plus 150 mm (75 mm aan elke zijde).
Bij de variant met geleiders en rails pakt de vorkheftruck de pallets op, loodrecht op de onderste latten, zodat de pallets dwars op de geleiders en rails rusten. Ze worden met de breedste kant in de stelling geplaatst. Bij de uitvoering met rollen worden de pallets aan de smalle kant opgepakt, zodat de onderste latten loodrecht op de rollen rusten en gemakkelijk te verplaatsen zijn.
In een push back stelling is elk opslagkanaal bestemd voor één SKU. Aangezien de kanalen onafhankelijk van elkaar worden beheerd, kan elk kanaal verschillende SKU's bevatten. Dat is een voordeel ten opzichte van inrijstellingen of doorrijstellingen, waarbij alle kanalen in dezelfde opslagbaan worden gebruikt voor eenzelfde SKU.
In theorie kan elk model vorkheftruck werken met push back stellingen. Hou wel rekening met het volgende. De stijfheid en de weerstand tegen duwkrachten van de vorkheftruck bepalen bijvoorbeeld hoeveel pallets in elk kanaal kunnen worden geplaatst. De vorkheftruck moet immers de nodige kracht kunnen ontwikkelen om de in het kanaal opgeslagen pallets voort te duwen wanneer een nieuwe pallet wordt ingevoerd. Hoe hoger de hoogte, hoe groter de belasting op de vorkheftruck en hoe meer de onderdelen zullen slijten. Het wordt dan ook moeilijker om de vorkheftruck onder controle te houden bij het uithalen van de pallets.
Vraag een deskundige