Sleutelelementen om de e-commerce logistiek met succes te beheren
Het begrip e-commerce logistiek verwijst naar alle veranderingen die in het magazijn worden aangebracht om de activiteiten aan de e-commerce aan te passen. In deze sector is een goed logistiek beheer synoniem met succes.
In dit artikel zullen wij de kenmerken van e-commerce logistiek in detail onderzoeken en vervolgens de sleutelfactoren voor een doeltreffend beheer analyseren.
Verchillen tussen e-commerce logistiek en traditionele logistiek
De ontwikkelingen in de traditionele distributiemethoden hebben veel gevolgen gehad voor de logistiek. De belangrijkste verschillen tussen e-commerce logistiek en traditionele logistiek:
Kenmerken | Traditionele logistiek | E-commerce logistiek |
---|---|---|
Soort bestelling/verzending | Compleet laden van vrachtwagens en groupage van de goederen | Kleine pakjes en ladingen hebben de overhand |
Klant | Bekende en trouwe klant | Onbekende, willekeurige en weinig trouwe klant |
Goederenstromen | Regelmatig en helder | Grillig en complex |
Bestemming | Vooral bedrijven of fysieke winkels | Voornamelijk particulieren, hoewel B2B e-commerce ook sterk aanwezig is |
Vraag | Stabiel en voorspelbaar | Wisselend en moeilijk voorspelbaar |
Deze twee logistieke modellen komen vaak voor in bedrijven die voor een «omnichannel strategie» hebben gekozen.
De sleutelelementen van een efficiënt beheer van de e-commerce logistiek
Waar het bij e-commerce logistiek om gaat:
1. Klanttevredenheid is een prioriteit
In deze sector verwijst «klantenservice» naar het vermogen van een bedrijf om te voldoen aan de klantverwachtingen in termen van tijd, betrouwbaarheid, communicatie en naleving. In de e-commerce logistiek is de klant uiterst veeleisend en de kwaliteit van de dienstverlening maakt deel uit van de toegevoegde waarde van een merk in een sterk concurrerende omgeving. Hoe beter de kwaliteit van de dienstverlening, hoe hoger de logistieke kosten.
Hoe kunt u uw klanten tevreden stellen en tegelijkertijd de kosten onder controle houden?
- Bied een stipte en toegankelijke service: elke vergissing gedurende het aankoopproces en bij de ontvangst van de producten kan leiden tot het verlies van een klant en zijn weerslag hebben op andere klanten, aangezien negatieve beoordelingen gemakkelijk verspreid worden op het internet. Daarom is de e-commerce nu verplicht tot een zorgvuldig incidentenbeheer en snelle oplossingen.
- Informeer uw afnemers in real time: zo stelt u uw klanten gerust. De klant wil de status van zijn bestelling weten en het vervoer ervan volgen. Het is dus van essentieel belang dat u de processen op een efficiënte manier volgt om de onzekerheid van uw klanten te verminderen en het beheer te verbeteren. Deze informatiecontrole vereist de installatie van software die alle gebieden van de logistiek bestrijkt.
2. Voorraadbeheer en omnichannel strategie zijn geïntegreerd
In de sector van de e-commerce moeten de beschikbare voorraadgegevens nauwkeurig en betrouwbaar zijn om in elk van de afdelingen van het bedrijf te kunnen worden gebruikt. Deze taak is des te complexer:
- Als het magazijn veel bestellingen zeer snel afhandelt.
- Als het aantal artikelnummers toeneemt, dat wil zeggen, het distributiecentrum wordt geconfronteerd met wat wij SKU-proliferatie noemen.
- Indien de goederenstromen gemengd zijn: wanneer de bestellingen die in een magazijn of verschillende distributiecentra worden verwerkt, bestemd zijn voor winkels of de uiteindelijke klant.
Hoe kan men een omnichannel strategie toepassen en tegelijkertijd een optimaal voorraadbeheer waarborgen?
- De voorraadgegevens moeten in een automatisch systeem worden opgeslagen: allereerst in het ERP, dat alle informatie over de voorraad van de onderneming verspreidt. Daarnaast worden de voorraadgegevens in de registratie- en identificatieapparatuur van het distributiecentrum als ook in het WMS in real time bijgewerkt. Bovendien moet de website van het merk de reële beschikbaarheid van producten weerspiegelen en daarom voortdurend worden bijgewerkt en gecontroleerd.
- Het magazijn moet flexibel en snel zijn: het hart van een logistieke omnichannel strategie is het magazijn, dat even goed moet functioneren als het logistieke e-commerce ecosysteem. Easy WMS biedt bijvoorbeeld talrijke functionaliteiten en kan worden aangevuld met een e-commerce softwarepakket, waarvan de opties kunnen worden aangepast aan de complexiteit van het ordervoorbereidingsproces van dit soort bedrijven.
3. De ordervoorbereiding en orderpicking verlopen snel en staan centraal in het proces
Het orderpicken of het klaarzetten van de bestellingen kan in de logistieke e-commerce een echte uitdaging vormen. Het grote aantal kleine bestellingen maakt het lastig om dit toch al moeilijke proces, waarvan de algemene prestaties van het magazijn afhankelijk zijn, te beheren. De verschillende fasen van het ordervoorbereidingsproces vereisen immers de inschakeling van logistieke medewerkers en het gebruik van oplossingen voor de uitvoering ervan.
Hoe kunnen we het pickingproces efficiënt maken en het aantal handelingen verminderen?
- Maak de orderpicking flexibeler: met gespecialiseerde software voor het orderverzamelen en het magazijnbeheer, kan worden ingespeeld op een zeer willekeurige en grillige vraag. Bovendien kunnen bepaalde periodes van het jaar of speciale aanbiedingen leiden tot een toename van de activiteit en een efficiëntere organisatie van de goederenstromen en de orderpickmethoden vereisen.
- Rust het distributiecentrum uit met automatische systemen, zoals hulpmiddelen voor orderpicking, zoals voice picking of pick-to-light. Transportbanen voor magazijnbakken of dozen zijn ook een goede oplossing gebleken om de verplaatsingen van de magazijnmedewerkers te beperken.
- Optimaliseer de indeling van het magazijn en de organisatie van de voorraden: om de opslagcapaciteit te vergroten, zijn sommige distributiecentra verdeeld in verschillende verdiepingen en zijn ze uitgerust met rekken die speciaal zijn aangepast aan het orderpicken. Ze werken volgens logistieke criteria die specifiek zijn voor het bedrijf en slaan de artikelen op volgens de ABC-methode voor voorraadbeheer. Een betere controle en beheer van de voorraden is nu mogelijk dankzij het gebruik van een WMS.
4. De complexiteit van «the last mile»
Het beheer van «the last mile» komt overeen met de laatste fase in het leveringsproces. Het is één van de elementen die de logistieke kosten van een bedrijf het meest doen stijgen: files veroorzaken te late leveringen, verhogen het brandstofverbruik, verlagen de productiviteit van het bedrijf en verminderen het aantal bestellingen dat dagelijks afgeleverd wordt.
Hoe kan het management van «the last mile» verbeterd worden?
- Ontwikkel leveringsstrategieën: maak gebruik van een afhaalpunt na de tweede mislukte levering aan huis, en bel of stuur een sms naar de klant om deze te informeren over de status van de bestelling. Voor het goederentransport kunnen de bestellingen gegroepeerd of geconsolideerd worden per bezorgroute of er kunnen lichte bedrijfswagens of light commercial vehicles (LCV) worden gebruikt die geschikt zijn voor het stadsverkeer.
- Gebruik een routenavigatiesysteem en integreer het transport beter in de logistiek: dankzij de Multi Carrier Shipping-module voor de voorbereiding en het beheer van de zendingen, vergemakkelijkt Easy WMS de communicatie en coördinatie tussen de vervoerders en het bedrijf.
5. Retourzendingen beheren: «omgekeerde logistiek»
Wanneer een klant een aankoop online doet, maakt hij zich vaak zorgen dat de bestelde artikelen niet aan zijn verwachtingen zullen voldoen. Om de onzekerheid bij de klant te verminderen, hebben veel bedrijven in deze sector een soepeler retourbeleid ingevoerd.
Hoe kan het beheer van retourzendingen in de e-commerce logistiek worden verbeterd?
- Het beleid inzake omgekeerde logistiek moet een integraal onderdeel zijn van het magazijnbeheer, wat betekent dat middelen moeten worden toegewezen en procedures moeten worden vastgesteld voor kwaliteitscontrole en het beheer van retourzendingen.
- Identificeer de redenen voor het terugsturen van een bestelling door de klant, en bepaal de retourvoorwaarden: als de klant bijvoorbeeld de maat van het artikel wil veranderen, profiteer dan van de nieuwe levering om het eerdere pakket terug te krijgen. Andere redenen, zoals vergissingen bij het orderpicken, kunnen leiden tot retourzendingen van klanten, het is dus van belang zoveel mogelijk informatie te verzamelen om dit soort situaties te voorkomen.
Als deze uitdagingen u bekend voorkomen en ze het beheer van uw logistieke e-commerce op de proef stellen, neem dan vooral contact met ons op. Mecalux biedt oplossingen die zijn aangepast aan de e-commerce, zoals Easy WMS voor magazijnbeheer en hoogwaardige, ultramoderne automatische logistieke opslagsystemen.