Middle Mile logistics: de een-na-laatste schakel in de toeleveringsketen
Middle Mile logistics is de fase waarin goederen van het ene magazijn naar het andere worden overgebracht. Deze goederenstroom vindt meestal plaats tussen een installatie waar de producten, ontvangen van een leverancier of een fabriek, tijdelijk worden opgeslagen en een tweede magazijn van waaruit ze worden verzonden naar de uiteindelijke klant.
De weg die een product aflegt, van productie tot levering aan de klant, is lang. Daarom is de prioriteit van elk bedrijf ervoor te zorgen dat de verzending van goederen efficiënt en zo kosteneffectief mogelijk verloopt. Om dit te bereiken gaan bedrijven op zoek naar oplossingen om de Middle Mile logistics te optimaliseren, bijvoorbeeld met behulp van technologie.
Wat is Middle Mile logistics?
Middle Mile logistics is het proces waarbij goederen van het ene naar het andere magazijn worden overgebracht. Dit heeft een directe impact op andere processen in de toeleveringsketen of supply chain, zoals de verzending naar de uiteindelijke klant of de Last Mile. De kans is dus groot dat als er bijvoorbeeld vertragingen optreden in de verzending tussen twee magazijnen, de levering van de bestellingen aan de uiteindelijke klant ook vertraging oploopt.
Middle Mile logistics maakt het mogelijk om de beschikbare middelen te optimaliseren voor processen waar de First Mile of Last Mile geen onderdeel van uitmaken. De communicatie tussen distributiecentra vergemakkelijkt een nauwgezet voorraadbeheer en een efficiënte organisatie van de bevoorradingstaken.
Welke bedrijven houden zich doorgaans bezig met Middle Mile logistics? Bedrijven die aanwezig zijn in verschillende regio's en die beschikken over magazijnen in de buurt van stedelijke centra, of bedrijven met een internationaal klantenbestand.
Decathlon, een Frans bedrijf dat gespecialiseerd is in sportartikelen, is een uitstekend voorbeeld van een effectief beheer van Middle Mile logistics. In Northampton, in het Verenigd Koninkrijk, heeft Decathlon een magazijn dat is uitgerust met stellingen. Vanuit dit magazijn worden zowel fysieke winkels als klanten van online winkels geleverd. Zsolt Kabai, Project Manager bij Decathlon UK, legt uit hoe Middle Mile logistics werkt: “Elke dag ontvangen we gemiddeld 250 pallets met producten uit de centrale magazijnen van Decathlon in Frankrijk en Spanje. Deze artikelen worden vervolgens gesorteerd en op de juiste locatie opgeslagen, waarbij rekening wordt gehouden met de grootte en de omloopsnelheid.”
De fasen van de First Mile, de Middle Mile en de Last Mile
Middle Mile versus Last Mile
In tegenstelling tot de Last Mile die erg populair is geworden als gevolg van de explosieve groei van de e-commerce, is het concept van Middle Mile logistics nog niet zo wijdverbreid in het bedrijfslexicon. Het belangrijkste onderscheid tussen de Middle Mile logistics en de Last Mile ligt in de bestemming van de goederen. Terwijl Middle Mile logistics het vervoer van goederen tussen twee magazijnen betreft, gaat het bij de Last Mile om verzendingen van een magazijn of logistiek centrum naar de klant.
De Last Mile is de meest ingewikkelde logistieke fase. Het wagenpark dat wordt gebruikt om producten naar verkooppunten of klanten te transporteren, moet worden uitgebreid om zo meer bestemmingen te kunnen bedienen. Terwijl bij Middle Mile logistics alleen het centrale magazijn en de verschillende verzendpunten, zoals dark stores of micro-fulfillmentcentra, betrokken zijn. In deze context moet het magazijn samenwerken met de transporteur om de distributie van goederen te optimaliseren.
Middle Mile logistics vereist een perfecte coördinatie tussen magazijnen: bij de levering van producten moet niet alleen rekening worden gehouden met de beschikbare opslagcapaciteit, maar ook met de openingstijden van de faciliteit die de goederen ontvangt. De Last Mile vereist op zijn beurt een feilloze communicatie tussen het magazijn, de transporteurs en de klanten. Met behulp van magazijnbeheer wordt het gemakkelijker voor bezorgers om goederen op te halen, doordat bestellingen van tevoren worden ingedeeld op basis van de bezorgroute of op basis van de vervoerder die verantwoordelijk is voor de bezorging.
Een ander verschil tussen de twee logistieke fasen betreft de laadeenheid die moet worden beheerd en opgeslagen. Tijdens de fase van Middle Mile logistics worden grote hoeveelheden laadeenheden, in het bijzonder pallets, vervoerd tussen het distributiecentrum en de doorvoermagazijnen. Tijdens de Last Mile, met als bestemming de uiteindelijke klant of de fysieke winkel, is het gebruikelijker om met magazijnbakken of kleinere laadeenheden te werken.
Optimaliseren van Middle Mile logistics
Gezien de impact van Middle Mile logistics op de gehele toeleveringsketen, ontdekten bedrijven met multi-warehouse management dat deze fase een echte kans is om de bedrijfsactiviteiten te optimaliseren. Amazon heeft zich bijvoorbeeld sterk gericht op het optimaliseren van zijn Middle Mile logistics met de oprichting van Middle Mile Planning Research and Optimisation Science, een afdeling die gespecialiseerd is in onderzoek naar de optimale verdeling van producten tussen leveranciers en distributiecentra.
Eén van de manieren om Middle Mile logistics te optimaliseren is het verbeteren van de prestaties van de magazijnen. Dankzij beheersoftware zoals Easy WMS van Mecalux kan de voorraad worden beheerd en kan de verzending en de ontvangst van goederen perfect worden georganiseerd.
De processen voor het ontvangen en verzenden van goederen zijn van essentieel belang voor een snelle, vlotte werkwijze die de doorvoer tussen de magazijnen bespoedigt. Gedeeltelijke of volledige automatisering van deze werkzaamheden, met oplossingen die geschikt zijn voor de afhandeling van pallets, zoals automatische laad- en lossystemen voor vrachtwagens, of rollenbanen, verhogen de prestaties. Het automatiseren van het beheer en de uitvoering van magazijnprocessen bevordert een efficiënte, foutloze uitvoering, versnelt Middle Mile logistics en verbetert de concurrentiepositie van het bedrijf.
Eén van de meest complexe werkzaamheden met betrekking tot de goederenstromen tussen het distributiecentrum en de doorvoermagazijnen is het organiseren van de bezorgroutes. Er zijn een aantal gespecialiseerde softwarepakketten op de markt voor het optimaliseren van het beheer van het wagenpark. Deze software kan rechtstreeks communiceren met de beheersoftware voor magazijnen.
Middle Mile logistics: technologie om de toeleveringsketen of supply chain te optimaliseren
Tegenwoordig houden steeds meer bedrijven zich bezig met Middle Mile logistics. Bedrijven met magazijnen in verschillende geografische gebieden moeten de laatste schakel in de toeleveringsketen optimaliseren om ervoor te zorgen dat hun supply chain soepel verloopt.
Mecalux ontwikkelt software die de efficiëntie van activiteiten verbetert, waarbij meerdere magazijnen zijn betrokken. Het digitaliseren van processen geeft meer grip op de traceerbaarheid van producten en op het beheer van het wagenpark. Neem contact met ons op en ontdek hoe onze technologie u kan helpen Middle Mile logistics te optimaliseren.