5 manieren om uw ordervoorbereidingsproces te optimaliseren
Om uw klanten volledig tevreden te stellen, zult u absoluut alle fasen van het ordervoorbereidingsproces uit uw hoofd moeten kennen. Magazijnmedewerkers moeten worden geschoold over de hele linie: van orderpicking tot consolidatie en verzending van de bestellingen, zodat het gehele proces geoptimaliseerd wordt.
5 tips die u kunt toepassen, om uw proces met betrekking tot het klaarzetten van de bestellingen in uw magazijn te optimaliseren:
1) Bestellingen moeten in één keer klaargezet worden
Train uw magazijnmedewerkers, zodat ze niet opnieuw een bestelling hoeven in te pakken of de gegevens betreffende een zending nogmaals moeten verifiëren. Het is belangrijk om het aantal fasen in het ordervoorbereidingsproces te verminderen, om zoveel mogelijk tijd te besparen tussen het moment van orderpicken en de consolidatie.
2) Beperk de afstanden in uw magazijn
Allereerst is het uiterst belangrijk al uw goederen op te juiste manier op te slaan: productklassen en productgroepen moeten zo goed mogelijk worden ingedeeld zodat de magazijnmedewerker niet urenlang naar de artikelen hoeft te zoeken.
U zult ook rekening moeten houden met de omzetsnelheid van de bestelde producten: plaats artikelen met een hoge omzetsnelheid dicht bij de zone waar de bestellingen worden klaargezet, en de artikelen waar minder vraag naar is verderop. Hiervoor is het essentieel om u te baseren op uw verkoopprognoses.
3) Gebruik de technologie voor orderpicking
Wij raden u sterk aan een warehouse management systeem (WMS) te gebruiken, dat u in staat stelt alle fasen van de ordervoorbereiding te beheren en te verbeteren.
Bovendien bestaan er verschillende geautomatiseerde oplossingen voor het klaarzetten van bestellingen die de moeite waard zijn in overweging te nemen:
- Voicepicking
De magazijnmedewerker ontvangt vocale instructies omtrent de orderpicking via zijn koptelefoon.
- Pick-to-light
Lichtgevende LED’s geven de magazijnmedewerker aan welke en hoeveel artikelen moeten worden uitgenomen.
4) Evalueer de verschillende methoden van orderpicking
Aangezien orderpicking een fase is waaraan de meeste tijd verloren gaat, verdient het de voorkeur dat u alle bestaande methoden van ordervoorbereiding in overweging neemt, om uw processen voor het klaarzetten van bestellingen te optimaliseren.
- Orderpicking per artikel
De magazijnmedewerker behandelt één voor één de bestellingen, in volgorde van binnenkomst.
- Wave picking
De magazijnmedewerker behandelt meerdere bestellingen in één keer.
- Orderpicking per zone
De magazijnmedewerker zet tegelijkertijd meerdere bestellingen klaar in eenzelfde zone van het magazijn.
5) Kies de juiste opslagoplossing voor orderpicking
Naast de conventionele magazijnstellingen zijn er vandaag de dag veel geautomatiseerde opslagoplossingen voor pallets, magazijnbakken of dozen, die de orderpicking ondersteunen: metalen rekken, doorrolstellingen (FIFO), pushback stellingen, magazijnkranen en transportbanden.
Zoals besproken in het artikel « Geautomatiseerd magazijn versus traditioneel magazijn », is het mogelijk om het gehele of een deel van het magazijn te automatiseren. Uiteraard gaat de keuze van de juiste opslagoplossing hand in hand met het waarborgen van de veiligheid van de goederen tijdens de periode van opslag.