Logistiek van een onderdelenmagazijn
Voor veel industriële magazijnen is de logistiek van het onderdelenmagazijn een essentieel onderdeel van het servicebeleid. Of het nu gaat om middelgrote bedrijven of om fabrikanten die zich toeleggen op de levering van reserveonderdelen, allemaal proberen ze dezelfde uitdaging aan te gaan: de logistiek van het onderdelenmagazijn efficiënt te maken. Daarvoor moeten zij weten welke goederen in voorraad zijn, waar deze zijn opgeslagen en hoe kan worden gezorgd voor optimale voorraadniveaus.
Magazijnen voor reserveonderdelen en componenten, behoren tot de categorie van de zogenaamde kleine opslagfaciliteiten met specifieke kenmerken.
Een efficiënte logistiek voor onderdelenmagazijnen, die de doelstellingen behaalt
Vanwege de aard van de producten die in deze faciliteiten worden opgeslagen, staan onderdelenmagazijnen onder extra druk, en moeten:
- Een zeer groot aantal artikelen classificeren en beheren: in het algemeen gaat het om kleine onderdelen en accessoires, hoewel het niet ongebruikelijk is dat de omvang van de producten varieert. De verschillen tussen sommige onderdelen zijn wellicht gering en daarom is het van essentieel belang, dat de vastlegging van de voorraadgegevens in de database onberispelijk is zodat de serviceverlening optimaal is.
- Zeer operationeel en praktisch zijn: reserveonderdelen worden vaak besteld naar aanleiding van een spoedeisende behoefte. Daarom moet de logistiek inzake reserveonderdelen flexibel genoeg zijn om te kunnen inspelen op zeer korte doorlooptijden.
Wat moet u doen om uw voorraadbeheer sluitend te maken en uw bedrijfsvoering flexibeler te organiseren ondanks een groot aantal Stock Keeping Units (SKU), zodat u een betere klantenservice kunt bieden? Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag, maar het is wel zo dat de volgende elementen het werk zullen vergemakkelijken:
- Een warehouse management systeem dat alle beschikbare voorraadinformatie verzamelt en een nauwkeurige voorraadhistorie bijhoudt. Op die manier kunnen parameters betreffende de omloopsnelheid van de voorraden worden toegekend, kunnen deze beter worden beheerd en kunnen de gevreesde voorraadtekorten worden vermeden.
- Getraind logistiek personeel dat vertrouwd is met de opslag van industriële voorraden. Kleinere magazijnen kunnen daarentegen moeilijkheden ondervinden bij de organisatie van het voorraadbeheer. Om dit te voorkomen, raden wij aan een manager binnen het team aan te stellen, de toegang tot het distributiecentrum te beperken en ervoor te zorgen dat voorraadwijzigingen naar behoren worden geregistreerd.
Strategieën voor het organiseren van een logistiek magazijn voor reserveonderdelen
Bij het inrichten van een onderdelenmagazijn is het van belang het juiste evenwicht te vinden tussen opslag- en operationele capaciteiten. De meest gebruikelijke opties, ingedeeld volgens de gebruikte orderverzamelmethode:
- «Man to goods» oftewel «Man naar goederen»: oplossingen voor het logistieke beheer van reserveonderdelen
Het voordeel van «man to goods»-oplossingen voor grote en gevarieerde voorraden is dat hiermee een groot aantal bestellingen tegelijk kan worden klaargezet. Daarom passen veel logistieke onderdelenmagazijnen de zogenaamde «wave picking» techniek toe.
De meest gebruikte strategieën in deze sector zijn:
- De verdeling van het magazijn over één of meer verdiepingen: wanneer de artikelen handmatig worden verzameld, dan zijn de geïnstalleerde metalen rekken over het algemeen niet erg hoog, teneinde de handelingen te vergemakkelijken. Door extra verdiepingen toe te voegen kan meer opslagcapaciteit worden gecreëerd, terwijl de toegang tot de artikelen behouden blijft.
- Door de integratie van transportbanden voor magazijnbakken of dozen worden de verschillende opslagzones met elkaar verbonden, alsmede de entresol- of tussenvloeren met de consolidatie- en verzendzones. Hierdoor hoeven de magazijnmedewerkers zich minder vaak te verplaatsen, waardoor ze meer tijd overhouden voor andere orderverzameltaken en meer bestellingen per uur kunnen afhandelen.
- Het gebruik van dynamische pickingstellingen en een «pick-to-light»-gebruikersinterface: deze oplossing wordt vooral aanbevolen voor SKU-codes met een zeer hoge omloopsnelheid en een groot aantal eenheden per artikelnummer.
- «Goods to man» of «goederen naar man»
Zowel de «goods to man» orderpickoplossing voor reserveonderdelen, als de Miniload-oplossing met magazijnkranen voor de afhandeling van dozen of magazijnbakken, onderscheiden zich van andere systemen door de snelheid, de nauwkeurigheid en de opslagcapaciteit. Als we deze techniek vergelijken met de hierboven genoemde, dan is het belangrijkste voordeel ervan dat de beschikbare ruimte optimaal wordt benut en dat een groot aantal artikelnummers in een kleine ruimte kan worden opgeslagen. Hierdoor wordt echter het aantal bestellingen dat gelijktijdig kan worden klaargezet, beperkt.
Miniloads zijn opslagsystemen voor lichte ladingen. Er zijn verschillende soorten Miniloads, afhankelijk van de gewenste productiviteit: gemiddeld (150 laadeenheden per uur in gecombineerde cycli), hoog (tussen 150 en 180 laadeenheden per uur), en zeer hoog (meer dan 250 laadeenheden).
Hoe bepaalt u de organisatie van uw logistieke magazijn voor reserveonderdelen?
Om de logistiek van een onderdelenmagazijn te organiseren, is het belangrijk om:
- De kenmerken van uw voorraad te bestuderen.
- De verschillende oplossingen en methoden te vergelijken, waarbij rekening moet worden gehouden met de totale kosten van een dergelijke investering, inclusief de afhandelingskosten, met de bedrijfscapaciteit en met het gebruik van het oppervlak.
Met al deze informatie kunt u gemakkelijker de ideale oplossing voor uw bedrijf implementeren.
Mecalux heeft een jarenlange ervaring in de sector van industriële systemen met betrekking tot alle soorten reserveonderdelen, componenten en accessoires. Neem contact met ons op en wij zullen u helpen de logistiek in uw onderdelenmagazijn te verbeteren.