5 voorbeelden van een succesvol beheer van reverse logistiek
In dit artikel geven we enkele voorbeelden van omgekeerde logistiek waarbij bedrijven het retourbeheer met succes hebben aangepast, en dit niet alleen inzetten als middel om zich van de concurrentie te onderscheiden, maar ook als zelfstandig verdienmodel.
Wanneer een door een klant teruggezonden product in het magazijn wordt ontvangen, kunnen aanzienlijke verliezen worden voorkomen en kan de impact op het milieu worden beperkt door het product op de juiste wijze te repareren of opnieuw te conditioneren. In ieder geval ligt het echte succes van het beheer van de reverse logistiek in het beperken van het aantal retourzendingen. Hierbij kan het magazijn een beslissende rol spelen, mits de juiste maatregelen worden genomen.
Strategieën voor reverse logisitek
Reverse logistiek of retourlogistiek, is een proces waarbij een product naar de verkoper of fabrikant wordt teruggestuurd om de waarde ervan terug te krijgen of om het op de juiste manier weg te kunnen doen. Dit is het omgekeerde proces van de standaard toeleveringsketen, dat wil zeggen dat de richting van de commerciële afzet van producten wordt omgedraaid.
Tegenwoordig worden er steeds meer retourzendingen aangeboden. Volgens een studie van Deloitte werden er door de detailhandel in 2022 al rond 13 miljard retourzendingen verwerkt voor een bedrag van 573 miljard dollar per jaar, oftewel vier keer het totale volume van de verkopen via e-commerce in 2018. Daarom passen bedrijven die veel retourzendingen beheren gewoonlijk verschillende strategieën toe om verliezen te beperken: herverpakking van producten voor wederverkoop, recycling van een deel van de materialen, hergebruik van een deel van de onderdelen (kannibalisatie in de logistiek) of, wanneer geen andere optie mogelijk is, gewoon de vernietiging of afvoer van het product om de impact op het milieu tot een minimum te beperken.
Er bestaat niet zoiets als "de beste strategie" voor omgekeerde logistiek, want wanneer een klant tevreden is met het ontvangen product, dan wordt het niet teruggezonden. Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat in het magazijn een werkmethode wordt ingevoerd waarmee vergissingen bij de verzendingen worden voorkomen en waardoor de klanttevredenheid wordt verhoogd.
Enkele voorbeelden van reverse logistiek bij onze klanten
De onderstaande voorbeelden illustreren de strategieën die zijn toegepast door bedrijven die oplossingen van Mecalux in hun magazijnen gebruiken voor het correcte beheer van retourzendingen.
1. Reconditionering (Rent the Runway)
Reconditionering betreft het opknappen van een door een klant geretourneerd product om het vervolgens opnieuw te verkopen. Daartoe mag het voorwerp geen significante kwaliteitsvermindering vertonen en moet het aan een herstelprocedure worden onderworpen.
Het reconditioneren van artikelen is een gebruikelijke praktijk bij Rent the Runway. Het is het bedrijfsmodel van deze Amerikaanse webwinkel die jurken van meer dan 550 ontwerpers verhuurt. In het magazijn in New Jersey, dat is uitgerust met hoge magazijnstellingen en loopbruggen van Interlake Mecalux, slaat Rent the Runway meer dan 65.000 jurken en 25.000 oorbellen op.
In het magazijn worden de geretourneerde kledingstukken ontvangen, gereinigd en opgeslagen om vervolgens aan een andere klant te worden verhuurd. Om deze activiteiten efficiënt te beheren, moet het magazijn perfect georganiseerd zijn. Wanneer Rent the Runway de jurken ontvangt, worden ze tijdelijk opgeslagen alvorens te worden gereinigd en te worden hersteld. De sieraden worden op hun beurt gesteriliseerd en indien nodig gerepareerd. De jurken kunnen vervolgens opnieuw worden gehuurd.
2. Outletcenter (Motocard)
De verkoop via outletcenters vormt een andere manier om de reverse logistiek te beheren. Het voornaamste doel is winst te behalen met producten die niet meer via de gebruikelijke kanalen kunnen worden verkocht. Het betreft de verkoop, tegen een lage prijs, van artikelen die wegens het einde van het seizoen of wegens kleine gebreken naar het magazijn zijn teruggebracht.
Outlets zijn een gangbare optie voor bedrijven in de modesector, zoals de speciaalzaak voor motoruitrustingen en -accessoires Motocard. Het bedrijf biedt zijn klanten de mogelijkheid om bepaalde gereconditioneerde artikelen online te kopen tegen een lage prijs.
In het magazijn te Solsona in Spanje, dat door Mecalux is uitgerust met opslagoplossingen en de beheersoftware Easy WMS, heeft Motocard een ruimte met metalen rekken waar alle teruggezonden goederen tijdelijk worden opgeslagen. Hier controleren de magazijnmedewerkers de reverse logistiek met behulp van de beheersoftware die nauwkeurige instructies geeft met betrekking tot de opslag of herverpakking van de producten.
3. Reparatie (Cosgra)
Het repareren van defecte producten is het herstellen van een artikel dat niet meer, of niet goed genoeg, functioneert. Reparatie is in het algemeen het vervangen van een onderdeel dat aan het eind van zijn gebruiksduur is gekomen.
In het magazijn van Cosgra, een distributeur van auto- en elektronische componenten, worden niet alleen producten opgeslagen die in meer dan 20 landen in Europa, Afrika en Latijns-Amerika worden verkocht, maar er worden ook reparaties uitgevoerd in een daarvoor speciaal ingerichte ruimte.
Voor het beheer van de reverse logistiek en de reparaties gebruikt het bedrijf de software van Mecalux. Deze geeft aan wat de operators in een bepaald geval moeten doen: het product opslaan in de palletstellingen of repareren om de gebruiksduur te verlengen.
4. Kannibalisering of hergebruik van onderdelen (Overtollige Motorfietsen)
In de reverse logistiek is kannibalisatie het hergebruiken van een deel van de componenten of onderdelen van een afgedankt product. Bij dit proces wordt een afgedankt product gedemonteerd en worden de onderdelen geïnspecteerd die mogelijk opnieuw kunnen worden gebruikt voor andere doeleinden, zoals reparatie of herfabricage. Dit is een zeer zorgvuldige procedure waarbij de gerecupereerde onderdelen moeten voldoen aan bepaalde kwaliteitsnormen voor toekomstig hergebruik.
Surplus Motos, een bedrijf dat reserveonderdelen voor tweedehands motorfietsen verkoopt, concentreert zijn activiteiten op kannibalisatie. Het bedrijf voert via zijn logistiek platform werkzaamheden uit zoals de ontsmetting, de ontmanteling en de reiniging van onderdelen. De items worden vervolgens gefotografeerd, opgeslagen en in de verkoop gezet tegen een prijs die 30 tot 70 procent lager ligt dan de prijs van nieuwe onderdelen.
Om de goederen efficiënt te kunnen beheren, heeft het bedrijf zijn distributiecentrum in Gaillac, in het departement van de Tarn, uitgerust met een automatisch kleingoedmagazijn van Mecalux waar 300.000 onderdelen kunnen worden opgeslagen. Dit volume is voldoende om de bedrijfsdoelstelling van het recycleren van 10.000 motoren per jaar te behalen.
5. Afname van het percentage retourzendingen (Espace des Marques)
Voor veel bedrijven is het beheer van de reverse logistiek een kopzorg, omdat hier middelen en tijd voor moeten worden uitgetrokken. Daarom is het van essentieel belang de retourzendingen te beperken.
De Franse online kledingwinkel Espace des Marques is een goed voorbeeld van de manier waarop dit kan worden bereikt. Dankzij Easy WMS van Mecalux heeft het bedrijf het aantal retourzendingen aanzienlijk kunnen verminderen. Deze software verzendt nauwkeurige instructies aan de operators met betrekking tot het klaarzetten van elke bestelling, waardoor vergissingen worden voorkomen.
Dankzij deze oplossing kan het bedrijf tegenwoordig vergissingen bij het klaarzetten van bestellingen volledig voorkomen, waardoor de klanttevredenheid toeneemt en retourzendingen worden beperkt. Natuurlijk is er een sprake van een percentage reverse logistiek, maar dit is niet noodzakelijkerwijs het gevolg van logistieke vergissingen, zoals het verwisselen van maten, kleuren of modellen.
Reverse logistiek: op maat gemaakte strategieën
De verschillende voorbeelden van reverse logistiek in dit artikel tonen aan dat omgekeerde logistiek voor veel bedrijven concurrentiemogelijkheden biedt aangezien het geven van een tweede leven aan artikelen, het terugwinnen van hun waarde of het op de juiste wijze verwerken ervan winst oplevert.
Voor een efficiënte reverse logistiek moet het magazijn zorgvuldig zijn ontworpen, bijvoorbeeld door een ruimte voor het reconditioneren van artikelen in te richten en opslag- en beheersystemen te installeren die de indeling van de goederen vergemakkelijken. Mecalux heeft een jarenlange ervaring in het ontwikkelen van op maat gemaakte opslagoplossingen. Aarzel niet om contact met ons op te nemen, wij adviseren en helpen u graag bij het ontwerpen van uw magazijn.