Orderpicking is vaak één van de meest belastende activiteiten in een magazijn, onder meer vanwege de complexiteit, de hoge kosten en het grote risico op het maken van vergissingen. In dit artikel geven wij u 45 tips die, wanneer ze correct worden toegepast, kunnen helpen de kosten van het orderpickproces te drukken, het te versnellen en vooral vergissingen in deze logistieke fase te voorkomen.
1. Efficiënte magazijnindeling
De magazijninrichting moet zodanig zijn dat de orderpickzones goed zijn afgebakend en georganiseerd zijn naargelang de volgorde waarin een bestelling wordt klaargezet: van ontvangst van de bestelling tot het verzenden ervan, via de orderpicking, het completeren van de bestelling, en het verpakken ervan. Het is belangrijk de werkzaamheden te coördineren om onnodige verplaatsingen te voorkomen.
2. Het scheiden van de orderpickzone van de zone waar retourzendingen worden afgehandeld
Een veelgemaakte fout is het installeren van werkstations voor het afhandelen van retourzendingen dichtbij de orderpickzones. De afbakening van deze twee zones voorkomt voorraadverlies en gebrekkig voorraadbeheer.
3. Een WMS implementeren om het voorraadbeheer te digitaliseren
De implementatie van Warehouse Management Software zorgt voor een volledige traceerbaarheid van de producten en een strikte controle van de orderpicking. Het programma regelt de verschillende strategieën voor de orderpicking en geeft de operator instructies over de in deze fase te volgen stappen.
4. Goederen inslaan op strategische opslaglocaties
De magazijnmanager moet een reeks criteria en regels vastleggen voor de opslag van goederen naargelang de werkelijke vraag, zoals bijvoorbeeld de omloopsnelheid en het producttype. De installatie van Warehouse Management Software beperkt de kans op fouten bij deze handeling tot een minimum en optimaliseert de slotting, dat wil zeggen het beheer van de opslaglocaties in het magazijn.
5. De juiste opslagsystemen voor het magazijn kiezen
De logistieke planning moet die opslagsystemen omvatten die het best passen bij de karakteristieken van het magazijn, het soort producten dat wordt opgeslagen en de goederen- en voorraadstromen in de installatie.
6. Doorrolstellingen installeren om de activiteiten te onderscheiden
Doorrolstellingen voor dozen zijn een ideale oplossing omdat hiermee het aantal picklijnen kan worden vergroot en het aantal verplaatsingen van de magazijnmedewerkers wordt verminderd. Deze opslagsystemen verhogen de efficiëntie van het orderpicken van onverpakte, losse goederen.
7. Orderpicking in palletstellingen
Het orderpicken vanaf pallets is een optimale oplossing wanneer elke pallet slechts één artikelnummer bevat. Ook is het raadzaam om bij het rechtstreeks verzamelen van artikelen uit een palletstelling de meest gevraagde producten op de lagere niveaus op te slaan.
8. Bepalen van orderpickroutes teneinde een optimale snelheid en efficiëntie te garanderen
De verplaatsingen van de magazijnmedewerkers vormen een groot deel van de totale kosten bij het klaarzetten van bestellingen. Warehouse Management Software zoals Easy WMS van Mecalux, optimaliseert de orderpickroutes van de magazijnmedewerkers waarbij rekening wordt gehouden met de door de logistiek manager vooraf bepaalde orderpickmethode en slotting.
9. Meer ruimte reserveren voor het klaarzetten van bestellingen
Door het gebruik van compacte opslagsystemen, zoals de inrijstellingen, de verrijdbare stellingen Movirack of het Pallet Shuttle-systeem, wordt de oppervlakte die voor opslag wordt gebruikt beperkt en kan een groter deel van het magazijn worden benut voor het klaarzetten van bestellingen.
10. Knelpunten in kaart brengen
Het is essentieel dat de logistiek manager naar de magazijnmedewerkers luistert en knelpunten en mogelijke verbeteringen in orderpickmethoden opspoort. Software zoals de module Easy WMS Labour Management Systeem (LMS) kan helpen om ondoelmatigheden op te sporen en de werklast tussen verschillende operators in evenwicht te brengen.
11. Integreren van het WMS met de ERP
De werkzaamheden die door een WMS worden aangestuurd moeten worden afgestemd op de bedrijfsstrategieën. Het WMS moet gesynchroniseerd worden met de ERP zodat informatie over bestellingen, zoals artikelnummers en leveringsvoorwaarden, automatisch worden uitgewisseld zodat de communicatie tussen de logistieke en de andere afdelingen in het bedrijf in twee richtingen verloopt.
12. Real-time voorraadbeheer
Voorraadbeheer is één van de belangrijkste activiteiten voor een efficiënte orderpicking. Digitalisering van de opgeslagen goederen met behulp van een WMS is de beste manier om de voorraden in real time te beheren.
13. Voorraden tijdig aanvullen
Er is niets zo inefficiënt voor het orderpicken als bij aankomst op een opslaglocatie te moeten vaststellen dat deze leeg is, en dat de goederen die nodig zijn voor de bestelling niet aanwezig zijn. Om de verplaatsingen van de operators te optimaliseren moeten er altijd buffer- of veiligheidsvoorraden worden aangehouden. Hiervoor worden de opslaglocaties voortdurend aangevuld.
14. Documentatie digitaliseren en automatiseren
Bij handmatige orderpicking wordt gewerkt met basisdocumenten zoals leveringsbonnen, pickinglijsten of routebeschrijvingen. Door te werken met papieren documenten wordt het risico op vergissingen groter. Wanneer gebruik wordt gemaakt van een WMS dan is het beheer van orderpicklijsten geautomatiseerd zodat de magazijnmedewerker alleen de instructies van de software hoeft op te volgen.
Missconfigured or missplaced portlet, no content found Dynamic Content: false Master Name: Banner-Software-Solutions Template Key: