Welke vorkheftruck te kiezen voor uw magazijn
Voor veel bedrijven zijn vorkheftrucks onmisbaar. Met behulp van deze machines voor goederenafhandeling, van verschillende vormen en gewichten, wordt de stroom van gepalletiseerde goederen tussen de verschillende zones in het magazijn gestroomlijnd.
Hoewel de eerste modellen vorkheftrucks die waren gebaseerd op de technologie van goederenliften dateren uit het midden van de 19e eeuw, verschenen de eerste modellen die vergelijkbaar zijn met die van vandaag pas aan het einde van de Eerste Wereldoorlog. In 1923 werd het eerste model van dit type apparaat gemaakt te Yale in de Verenigde Staten. Het werd aangedreven door hydraulische energie en uitgerust met een cabine voor de bestuurder, vorken en een mast.
Welke criteria moeten in acht worden genomen bij het kiezen van een vorkheftruck?
De keuze van een vorkheftruck hangt af van een aantal criteria, die elk zijn afgestemd op een bepaald magazijn of type installatie. Andere factoren waarmee rekening moet worden gehouden, zijn het type aandrijving; de interne verbranding zoals diesel, benzine of gas, of de elektrische aandrijving zoals loodzuur- of lithiumbatterijen. Dit is een bijzonder belangrijke factor omdat het bepaalt of de vorkheftruck binnen gebruikt kan worden: elektrische vorkheftrucks worden voornamelijk daar gebruikt. Dit om te voorkomen dat de magazijnmedewerkers en de goederen worden blootgesteld aan de gassen die vrijkomen bij het gebruik van heftrucks die rijden of diesel, benzine of gas.
Bij het kiezen van een vorkheftruck moet rekening worden gehouden met de indeling van het magazijn, dat wil zeggen met de opstelling van de opslagsystemen in de installatie en de breedte van de gangpaden. Simpel gezegd is het normaal dat een gangpad tussen de 3,20 en 3,50 meter breed is wanneer er een tegenwicht heftruck gebruikt wordt. De breedte van het gangpad bepaalt de keuze van het model vorkheftruck, al naar gelang het type mast: tridirectionele heftrucks hoeven bijvoorbeeld niet te draaien binnen het gangpad omdat het bord waaraan de vorken bevestigd zijn volledig kan draaien, waardoor goederen aan weerszijden van het gangpad en ook recht vooruit kunnen worden bereikt.
De hoogte van de vorkheftruck hangt af van de karakteristieken van de geïnstalleerde magazijnstellingen en het gewicht van de goederen aangezien niet alle machines hetzelfde hefvermogen hebben. De fabrikant geeft voor elk model vorkheftruck het maximaal toegestane gewicht aan dat ermee opgeheven mag worden.
Vorkheftrucks per type magazijn
Het type vorkheftruck dat in een magazijn wordt gebruikt hangt onder andere af van de gekozen opslagsystemen, de indeling van de gangpaden en de laadeenheden die moeten worden afgehandeld. Er kan worden gekozen uit verschillende soorten vorkheftrucks, afhankelijk van de structuur en de functionaliteiten, zoals bijvoorbeeld een reachtruck, een tegenwicht heftruck of een tridirectionele heftruck. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste modellen vorkheftrucks, ingedeeld op basis van het type magazijn:
Tegenwicht heftrucks voor traditionele magazijnen
De tegenwicht heftruck wordt het meest gebruikt vanwege zijn grote veelzijdigheid. Deze kan worden gebruikt om vrachtwagens te laden en lossen, laadeenheden in- of uit de magazijnstellingen te slaan, of om interne goederenstromen te verbeteren. Hoewel deze heftruck in allerlei soorten opslagsystemen wordt gebruikt, is deze het meest geschikt voor magazijnen die zijn uitgerust met traditionele palletstellingen.
Reachtrucks in magazijnen met zeer uiteenlopende goederen
In magazijnen waar homogene goederen worden opgeslagen worden meestal inrijstellingen voor pallets gebruikt, waarvan het belangrijkste kenmerk is dat vorkheftrucks de stellingen zelf inrijden. Daarom wordt het gebruik van reachtrucks vaak aanbevolen aangezien de zitplaats het zicht van de bestuurder bij het achteruitrijden vergroot.
Tridirectionele heftrucks in warehouses met magazijnstellingen voor de compacte opslag van uiteenlopende goederen
In installaties waar een grote verscheidenheid aan goederen wordt verwerkt en tegelijkertijd de beschikbare ruimte wordt geoptimaliseerd, zoals in vriesruimtes, is het gebruikelijk om verrijdbare stellingen te installeren, waardoor de goederen compacter worden opgeslagen maar elke pallet toch direct toegankelijk blijft.
Reachtrucks worden over het algemeen gebruikt in dit soort magazijnen, omdat ze in een kleiner gangpad kunnen worden ingezet dan tegenwicht heftrucks, namelijk tussen de 2,70 en 2,90 meter, en laadeenheden tot 10,5 meter hoogte kunnen optillen. In nog smallere gangpaden kunnen deze machines worden vervangen door bi- of tridirectionele heftrucks, die kunnen opereren in gangpaden van 1,50 mm tot 1,90 meter breed.
Zijladers of zijheftrucks voor lange laadeenheden
Als de goederen lang of groot zijn, zoals bijvoorbeeld buizen of profielen, dan worden er zijladers of zijheftrucks ingezet, omdat het hefsysteem voor stabiliteit zorgt en ze zowel voorwaarts als zijwaarts kunnen bewegen zonder dat er brede gangpaden nodig zijn. Deze vorkheftrucks worden gecombineerd met draagarmstellingen, die speciaal zijn ontworpen voor het opslaan van dit soort laadeenheden aangezien ze over draagarmen beschikken.
Automatisch geleide voertuigen (AGV's) in magazijnen met vooraf gedefinieerde goederenstromen
Warehouses met goederenstromen die regelmatig terugkeren zoals in magazijnen die verbonden zijn met een productiecentrum kunnen voor automatisch geleide, inductiegeleide of lasergeleide voertuigen kiezen. Dit is bijvoorbeeld het geval in het magazijn van de farmaceutische multinational Novartis te Stryków in Polen dat automatisch geleide voertuigen of automatic guided vehicles gebruikt om goederen te verplaatsen tussen het magazijn en het productiecentrum.
Automatic Guided Vehicles (AGV's) zijn voertuigen bestemd voor magazijnen en fabrieken, die een vooraf bepaalde route automatisch afleggen. In logistieke distributiecentra die een groot aantal bestellingen verwerken, kunnen de goederenstromen worden geautomatiseerd door inductie- of lasergeleide voertuigen te vervangen door rollenbanen.
Orderpicktrucks in magazijnen voor orderverzameling en consolidatie
Pompwagens en stapelaars worden vaak gebruikt in magazijnen voor orderpicking, maar ze worden niet echt als vorkheftrucks beschouwd. Orderpicktrucks, die veel gebruikt worden in deze omgevingen zouden ook een plaats kunnen krijgen in deze categorie. Er zijn een aantal orderpicktrucks op de markt die het gemakkelijker maken om op de eerste twee of drie niveaus van de magazijnstelling orders te verzamelen. Deze machines kunnen slechts één pallet verplaatsen. Maar ze kunnen uitgerust worden met langere vorken, tot 3,30 meter lang, waarmee meerdere pallets tegelijk verplaatst kunnen worden. Of ze kunnen worden voorzien van een orderverzameltruck.
Automatisering: magazijnen zonder vorkheftrucks?
De geleidelijke vervanging van vorkheftrucks door automatische oplossingen heeft ertoe geleid dat steeds meer bedrijven overwegen om de processen te automatiseren, met name voor repetitieve taken, om zo de verplaatsing van goederen te versnellen. Dit is de conclusie van het laatste onderzoek van het Britse adviesbureau Brandessence Market Research, dat erop wijst dat de automatisering van magazijnen tot 2027 met bijna 15% per jaar zal groeien en de grens van 38 miljard euros zal overschrijden.
Er zijn een aantal oplossingen op de markt waarmee de werkzaamheden van vorkheftrucks kunnen worden geautomatiseerd en de prestaties van logistieke activiteiten kunnen worden verbeterd. Het is bijvoorbeeld mogelijk om het in- en uitslaan van laadeenheden uit magazijnstellingen te automatiseren door tridirectionele heftrucks te vervangen door automatische tridirectionele magazijnkranen. Deze oplossing versnelt de goederenstromen zonder structurele veranderingen aan het magazijn aan te brengen. Dit is het geval in het automatische logistieke centrum van de farmaceutische multinational Disalfarm te Rubí in Spanje dat zijn tridirectionele heftrucks heeft vervangen door tridirectionele magazijnkranen. Dankzij deze verandering beschikt het bedrijf over doorlopende werkcycli en heeft het de beschikbare opslagruimte geoptimaliseerd.
Magazijnen die een optimale efficiëntie en productiviteit nastreven, kunnen de goederenstromen in een deel van het magazijn of in het gehele magazijn automatiseren, afhankelijk van het type product, de indeling van de installatie of de logistieke planning. Vorkheftrucks en handmatige opslagsystemen kunnen bijvoorbeeld worden vervangen door magazijnkranen met één of twee masten, die in één of meer gangpaden kunnen functioneren, afhankelijk van de vereisten van ieder magazijn. In automatische installaties worden ook rollenbanen geïnstalleerd tussen de verschillende zones, waardoor de goederen sneller worden verplaatst.
In het automatische hoogbouwmagazijn van het energiebedrijf CEPSA te San Roque in Spanje bijvoorbeeld, wordt het lokaliseren en het uitslaan van laadeenheden uit de magazijnstellingen, versnelt door zeven dubbeldiepe magazijnkranen met twee masten. Mecalux heeft het magazijn ook uitgerust met een circuit van rollenbanen rondom de verzendzone, die de goederen automatisch naar de laadperrons verplaatsen.
Een vorkheftruck voor elk magazijn
Vorkheftrucks zijn essentieel voor het verplaatsen van pallets van de vrachtwagens naar de verschillende zones van het magazijn. Welke apparatuur het meest geschikt is voor uw magazijn hangt af van een aantal variabelen, zoals het type goederen dat moet worden afgehandeld en de opslagsystemen die zijn geïnstalleerd.
Wenst u de logistieke prestaties in uw magazijn te verbeteren en het aantal vergissingen te beperken, neem dan contact met ons op. Eén van onze experts zal u adviseren met betrekking tot de beste oplossing voor uw bedrijf.