De internationale detailhandelaar in online artikelen vidaXL zal zijn logistiek installeren in een nieuw distributiecentrum met een totale oppervlakte van 100.000 m². De e-commerce gigant biedt een grote keuze van producten aan op het gebied van huis- en tuininrichting, doe-het-zelf, vrijetijd, welzijn en speelgoed & spellen.
Geïnstalleerd in Venlo in een activiteitenzone die geheel gericht is op de e-commerce, zal de inrichting van dit centrum een verdubbeling van het omzetvolume van vidaXL mogelijk maken. Dagelijks zullen er 60.000 bestellingen klaargezet worden.
Om dit ritme te ondersteunen installeert Mecalux een palletstelling van 12 m hoog en 87 m lang, met een opslagcapaciteit van 135.000 Europallets (800 x 1200 m). Deze pallets kunnen maximaal een gewicht van 500 kg dragen. Om beter tegemoet te komen aan de wensen en benodigdheden van de klant, zullen alle installaties aangepast worden zodat andere ladingseenheden, met een andere afmeting, ook gebruikt kunnen worden.
Het distributiecentrum zal eveneens voorzien worden van een pickingzone van 12 m hoog en 95 m lang. Deze zone zal beschikken over loopbruggen op drie niveaus en 8 smalle gangpaden voor de orderpickers. De goederen zullen hier opgeslagen worden in dozen van 400 x 600 mm.
Voor een maximale optimalisatie van de orderpicking wordt een doorrolstelling van 12 m hoog en 2 x 80 m lang geïnstalleerd met een oppervlakte van 2 x 700 m². De doorrolstelling zal over een in- en uitslagzone beschikken met loopbruggen op drie niveaus en transportbanden.
vidaXL is gestart in 2006, toen twee Nederlanders begonnen met de online verkoop van kwaliteitsproducten tegen lage prijzen. Na een exponentiële groei heeft het bedrijf besloten zijn eigen producten te ontwikkelen onder de merknaam “vidaXL” en een eigen online winkel te openen met de ambitie de doelgroep uit te breiden naar internationaal niveau.
De uitbreiding van hun markt op internationaal niveau heeft gezorgd voor een aanzienlijk grotere behoefte naar logistieke oplossingen. De strategie om hun supply chain te optimaliseren is gebaseerd op de inkoop van een selectie van producten waarnaar veel vraag is en deze tegen concurrerende prijzen aan te bieden. Via 31 lokale sites biedt vidaXL tegenwoordig zijn producten aan in Europa, de Verenigde Staten en Australië.