Digital warehousing: het inzetten van technologie om de logistiek te optimaliseren
Digital warehousing is een techniek die wordt gebruikt om processen en goederenstromen te optimaliseren en de volledige traceerbaarheid van producten te waarborgen.
In een traditioneel magazijn wordt het voorraadbeheer en de verdeling van de werkzaamheden handmatig uitgevoerd, met als gevolg dat de kans op vergissingen of vertragingen groot is. Aan de andere kant versnelt digital warehousing de werkzaamheden en maakt deze accurater, waardoor voorraadbeheer in real time en kortere leveringstermijnen mogelijk zijn.
De opkomst van digital warehousing
Adviesbureau McKinsey wijst erop dat de exploitatie van magazijnen steeds ingewikkelder wordt: "Door de groei van de e-commerce is het aantal producten dat wordt aangeboden toegenomen, waardoor een ultrasnelle aflevering noodzakelijk is geworden.” Om een efficiënt werktempo te handhaven wenden bedrijven zich tot technologische oplossingen zoals digital twins en Warehouse Management Software (WMS). Volgens McKinsey kan digital warehousing met behulp van een digital twin de efficiëntie met ongeveer 20 tot 25% verhogen.
Een studie van adviesbureau Markets and Markets voorspelt dat de wereldwijde markt voor digitale transformatie zal groeien van bijna 470 miljoen dollar in 2020 tot meer dan 1009 miljard dollar in 2025. De belangrijkste drijfveren voor deze groei zijn het wijdverbreide gebruik van mobiele apparaten en cloud services.
Bedrijven die zich inzetten voor digital warehousing zijn begonnen met het integreren van Big Data en het Industrial Internet of Things (IIoT) in hun productie- en logistieke processen om in real time inzicht te krijgen in de toeleveringsketen, de behoeften van de klant te doorgronden en de productiviteit te verhogen. Eén van de meest gebruikte technologieën in een digitaal magazijn is Warehouse Management Software. Dit blijkt uit een studie van adviesbureau Technavio, waaruit blijkt dat het marktaandeel van WMS tussen 2021 en 2025 met 1,61 miljard dollar zal toenemen.
Voordelen van digital warehousing
Door digital warehousing is het mogelijk het potentieel van de installatie in kaart te brengen, de prestaties van de activiteiten te beoordelen en verbeteringen aan te brengen. Hieronder worden enkele voordelen van digital warehousing nader toegelicht:
- Voorraadbeheer in real time. Dankzij digital warehousing kan men de voorraadniveaus nauwkeurig bijhouden met behulp van beheersoftware die de inkomende en uitgaande goederen registreert. Om de voorraden in real time te kunnen beheren, is het van essentieel belang dat de goederen die het magazijn binnenkomen worden gecodeerd: alle artikelen moeten correct en eenduidig worden geïdentificeerd aan de hand van een code of symbool.
- Verbetering van processen. Bij digital warehousing is het van groot belang voortdurend te verbeteren: bedrijven passen strategieën toe om procedures en diensten te optimaliseren. Het WMS beschikt over de nodige flexibiliteit en kan worden aangepast aan bedrijfsveranderingen, zoals de invoering van nieuwe activiteiten.
- Optimalisering van de orderpicking. Dit is één van de werkzaamheden die dankzij digital warehousing het meest kan worden verbeterd. Het gebruik van beheersoftware en hulpmiddelen zoals pick-to-light, put-to-light en voice picking stellen operators in staat om bestellingen snel en accuraat klaar te zetten.
- Verlaging van de kosten: Digital warehousing optimaliseert de opslag van de goederen en de verplaatsingen de magazijnmedewerkers, die minder afstanden hoeven af te leggen om goederen in te slaan of om bestellingen klaar te zetten, waardoor de werkzaamheden sneller worden afgehandeld. Digital warehousing leidt tot lagere kosten voor de afhandeling en het beheer van producten.
- Stimulering van e-commerce activiteiten. Het aanpassen van het magazijn aan digitale warehousing is van wezenlijk belang als het gaat om omnichannel logistiek en het aangaan van de uitdaging van online verkopen. Met behulp van Warehouse Management Software is het logistieke distributiecentrum automatisch gekoppeld aan de online winkels zodat bestellingen snel kunnen worden klaargezet en verzonden, waarbij de leveringstermijnen worden aangepast aan de eisen van e-commerce.
De overgang naar digital warehousing
De overgang naar digital warehousing vereist een perfecte coördinatie tussen de magazijnmanager, die het logistieke systeem door en door kent, en het technische team van de leverancier van digitale oplossingen.
De eerste stap voor de implementatie van Easy WMS van Mecalux is het in kaart brengen van de behoeften en het analyseren van het functioneren van de logistieke installatie. Zo kan het technische team van Mecalux Software Solutions een oplossing op maat ontwerpen en ontwikkelen waarbij rekening wordt gehouden met parameters zoals de goederenstromen, de werkzaamheden of de producttypes.
Wanneer Easy WMS wordt geïnstalleerd, worden ook andere werkzaamheden opgenomen zoals het etiketteren van stellingen of producten en het trainen van magazijnmedewerkers. Als het gaat om het in de vingers krijgen van Easy WMS dan staat het technische team van Mecalux klaar om on-site en op afstand ondersteuning te bieden tijdens het hele proces.
Voorbeelden van digitale magazijnen
Mecalux heeft digitale magazijnen opgezet in allerlei sectoren. Door middel van Easy WMS hebben bedrijven hun supply chain getransformeerd, met als resultaat een verbeterde productiviteit en een betere klantenservice. Een paar concrete voorbeelden:
Yamazen in de Verenigde Staten
De multinational Yamazen is overgestapt van een op Excel gebaseerd voorraadbeheersysteem naar Easy WMS. “Met behulp van dit systeem weten we welke referenties beschikbaar zijn en kunnen we in real time voorraden aanleggen”, verklaart James Hansen, uitvoerend vicepresident van dit bedrijf dat werktuigmachines verkoopt.
Easy WMS identificeert artikelen zodra ze het magazijn binnenkomen en wijst ze een opslaglocatie toe op basis van het type product, de kenmerken ervan en de omloopsnelheid. De voordelen voor Yamazen van digital warehousing zijn duidelijk: een snelle uitvoering van de opslag, een volledige controle over de goederen en een optimalisatie van de werkzaamheden.
Danone in Spanje
Het levensmiddelenbedrijf Danone heeft een omnichannel magazijn in Spanje van waaruit producten voor de gespecialiseerde branches, zoals kindervoeding en medische voedingsmiddelen, worden verzonden naar groothandelaren, detailhandelaren en e-commerce klanten.
De onderneming heeft gekozen voor de digitalisering door middel van Easy WMS om de prestaties van het magazijn te optimaliseren en de klanten beter van dienst te kunnen zijn. Voorheen zette elke operator de bestellingen op zijn eigen manier klaar. Tegenwoordig organiseert en optimaliseert Easy WMS deze handelingen. Daardoor zijn de magazijnmedewerkers veel productiever en worden er dagelijks tussen de 500 en 700 bestellingen verzonden.
Espace des Marques in Frankrijk
Espace des Marques, een e-commerce bedrijf dat gespecialiseerd is in de verkoop van merkkleding, heeft twee magazijnen gedigitaliseerd door gebruik te maken van Easy WMS. Het doel van deze oplossing was het organiseren, beheren en optimaliseren van de goederen en de werkzaamheden, waardoor vergissingen worden voorkomen.
De voormalige organisatie vertrouwde op het geheugen van de operators om de producten te beheren waardoor het risico op vergissingen groot was. Dankzij digital warehousing heeft Espace des Marques de organisatie van de producten verbeterd en het orderpicken efficiënter gemaakt. “Door de robotisering en dankzij de digital warehousing die Easy WMS biedt zijn we in staat om met hetzelfde aantal magazijnmedewerkers drie keer zoveel bestellingen te verzenden", aldus Vincent Beaufreton, Development Manager van het bedrijf.
BASF in Brazilië
De multinational BASF heeft zijn magazijn gedigitaliseerd met behulp van Easy WMS zodat de 1800 referenties in real time traceerbaar zijn en de productielijnen over alle artikelen beschikken die ze nodig hebben voor een continue, ononderbroken productie.
Het WMS is geïntegreerd met de productiesoftware zodat deze informatie ontvangt met betrekking tot de artikelen die nodig zijn om de producten te vervaardigen. Daardoor verloopt het bevoorradingsproces voor de productie veel sneller: op basis van de instructies van Easy WMS lokaliseren de magazijnmedewerkers de benodigde producten en verplaatsen deze vervolgens naar de desbetreffende productielijn. “Dankzij Easy WMS zijn al onze magazijnprocessen gedigitaliseerd en geoptimaliseerd. We zijn ervan overtuigd dat we dankzij de software van Mecalux onze activiteiten zullen blijven verbeteren”, zegt Márcio de Almeida Soares, logistiek coördinator bij BASF.
Digital warehousing is toegankelijk voor elk bedrijf
Digitaal goederenbeheer zorgt voor meer veiligheid en snelheid bij de goederenopslag en het orderpicken. Daarom is digital warehousing de oplossing bij uitstek voor bedrijven die geconfronteerd worden met veranderingen in hun bedrijf, zoals bijvoorbeeld de razendsnelle opkomst van de e-commerce.
Mecalux biedt geavanceerde oplossingen voor goederenopslag en -beheer. Easy WMS is geïmplementeerd in meer dan 1.000 installaties in 36 landen. Als u uw magazijn wenst te digitaliseren om al uw processen te optimaliseren, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Eén van onze experts zal u graag de beste oplossing voor uw magazijn voorstellen.