Wat is dropshipping?
Dropshipping is een van de vele deuren die e-commerce heeft geopend. Nieuwe technologieën hebben niet alleen een revolutie teweeggebracht in de magazijnlogistiek, maar hebben ook geleid tot nieuwe markttrends, zoals click and collect, online aankopen en ophalen in de winkel, enz.
Dropshipping is in de afgelopen jaren een van de meest voorkomende trends geworden. Dit blijkt uit een studie van SaleFreaks, uitgevoerd tussen 2016 en 2018, die de groei van dropshipping in eBay op 146% schat.
Al deze nieuwe praktijken zijn een antwoord op de toegenomen vraag naar producten in de e-commerce. Volgens een studie van Forbes zal e-commerce in 2022 een omzet behalen van meer dan 6 biljoen dollar.
Dropshipping: als verkoop en logistiek niet samengaan
Dropshipping is een vorm van e-commerce waarbij een tussenpersoon (de dropshipper) een product verkoopt, maar het product niet zelf verzendt. Deze vorm van verkoop zonder het product zelf in voorraad te hebben, is gebaseerd op een eerdere overeenkomst tussen de detailhandelaar en de groothandelaar, die verantwoordelijk is voor het gehele logistieke proces (opslag, verzending, enz.).
Bij deze markttrend bestaat er een symbiose tussen de tussenpersoon en de houder van de goederen, aangezien zij de verschillende fasen van het verkoopproces onder elkaar verdelen: de eerste is verantwoordelijk voor het tot stand brengen van de verkoop en de groothandel zorgt ervoor dat het product de eindklant bereikt op het tijdstip, in de staat en onder de voorwaarden die vooraf zijn afgesproken.
Maar hoe werkt dropshipping in de praktijk? De contractuele voorwaarden tussen de twee partijen zijn gebaseerd op een overeenkomst waarbij de dropshipper verantwoordelijk is voor de verkoop van het product via zijn website en zo geen kosten voor opslag en verzending moet maken.
Voordelen en nadelen van dropshipping
Dropshipping is een vorm van e-commerce waarbij de tussenpersoon en groothandelaar samenwerken om van de verkoop een succes te maken. Deze vorm van verkoop biedt veel voordelen (maar ook nadelen) voor zowel groothandelaren als dropshippers.
Voor de groothandelaar: voordelen
- De groothandelaar hoeft zich niet te bekommeren om de verkoop: het bedrijf kan zijn inspanningen richten op het verzorgen van de logistieke dienstverlening in de meest complexe en kostbare fases, zoals het vervoeren van goederen of de last mile.
- Meer winsten: uit een recente studie van een softwareleverancier voor dropshipping blijkt dat groothandelaren die voor dit systeem met externe verkoopportalen kiezen, hun omzet met maximaal 50% kunnen verhogen, afhankelijk van de sector.
- Groter comfort: reclame maken en de verkoop verzorgen, vallen buiten de normale activiteit van de groothandelaar, zodat deze zich kan concentreren op het bieden van een efficiënt antwoord op complexe processen zoals opslag of orderpicking.
Voor de groothandelaar: nadelen
- Slechtere klantenservice: geschillen met de klantenservice kunnen leiden tot een slechtere productreputatie.
Voor de dropshipper: voordelen
- Voorraadbeheer is niet nodig en orders hoeven niet beheerd te worden: u kunt zich volledig aan het verkoopproces wijden.
- Geen personeelskosten: alle logistieke activiteiten worden uitgevoerd door de groothandelaar die niet tussenkomt bij de verkoop aan de eindconsument.
- Lagere investering: de prijs die de tussenpersoon betaalt, ligt altijd lager dan de marktwaarde van het product. Zo schiet er altijd een winstmarge over, hoe klein ook.
- Flexibiliteit: de dropshipper kan gemakkelijk producten wijzigen of andere producten toevoegen naargelang van de markttrends. Het webportaal kan dus meerdere contracten met verschillende leveranciers afsluiten om over een grotere productcatalogus te beschikken.
Voor de dropshipper: nadelen
- Geen controle over de verzending: het belangrijkste nadeel van deze nieuwe manier van werken, is dat de tussenpersoon geen controle heeft over de verzending naar de klant. De groothandelaar heeft ook geen zicht op de bestelling van de klant. Hierdoor stijgt de kans op fouten bij de voorbereiding van de bestelling of de levering.
- Lage winstmarge: aangezien het verkoopproces opgesplitst wordt, verminderen beide partijen hun winstmarge door een deel van de activiteiten aan een derde partij over te dragen.
- Specialisatie in digitale marketing: aan deze verkoop zijn bijna geen logistieke kosten verbonden. Er zijn immers geen personeels- of opslagkosten. Een investering in digitale marketing is echter wel noodzakelijk om klanten aan te trekken.
- Coördinatieproblemen: een groot productassortiment beheren, houdt uitdagingen in. Hoe meer producten u aanbiedt, hoe moeilijker het is om de juiste campagnes te voeren en hoe ingewikkelder de afstemming wordt tussen kleinhandelaar en leverancier.
Dropshipping: sleutels tot succes
Welke strategie moeten zowel de groothandelaar als de dropshipper volgen om van de verkoop een succes te maken?
- Positionering in een nichemarkt met grote vraag
- Vaste en stabiele overeenkomst van tussenpersoon en groothandelaar
- Voortdurende investering in digitale marketing
- Opvolging van de klanttevredenheid om het verkoopproces te bewaken
Vooreerst moeten beide partners zich richten op producten waar vraag naar is, die snel op het internet kunnen worden geplaatst. Marktniches die al verzadigd zijn, moet men vermijden.
Nadat de producten op het portaal zorgvuldig zijn uitgekozen, moeten de tussenpersoon en groothandelaar een overeenkomst sluiten. Zowel de praktische afspraken als de kosten moeten duidelijk zijn. Hierin wordt de winstmarge vastgesteld die bij elke verkoop moet worden behaald en het communicatieproces tussen de houder van de goederen en de tussenpersoon wordt vastgelegd.
Logistiek als uitdaging voor dropshipping
Bij dropshipping is de relatie tussen de dropshipper en groothandelaar essentieel. Beiden moeten samenwerken als een goed geoliede machine om retours te vermijden en zo te voorkomen dat klanten verloren gaan.
Een goede investering is essentieel voor de dropshipper om klanten aan te trekken. Tegelijkertijd moet de groothandelaar een logistiek plan hebben om in te spelen op de uitdagingen van logistiek 4.0: omnichannel, standaardlevering binnen 24 uur en de behandeling van meer en kleinere SKU's (die moeilijker te beheren zijn in het magazijn).
De oplossing omvat de integratie van IT-systemen, zoals een WMS voor e-commerce. Dit verhoogt de efficiëntie van het magazijn en vermijdt vooral fouten in zowel het pickingproces als in de verzendruimte, die het hele verkoopproces kunnen ondermijnen. Het is immers de groothandel die verantwoordelijk is voor de retourlogistiek.
Het doel van beide spelers ─ tussenpersoon en leverancier van de goederen─ is een overeenkomst te bereiken die een optimale leveringsflow garandeert vanaf het moment dat de klanten het product online kopen totdat ze het ontvangen op de plaats en het tijdstip dat ze hebben gekozen.