Duurzame logistiek in de e-commerce: oplossingen om het milieu te beschermen
Duurzame logistiek omvat strategieën en processen binnen en buiten het magazijn die tot doel hebben het effect van de supply chain op het milieu te verminderen.
In dit artikel zullen we zien hoe steeds meer bedrijven, waaronder die in de e-commerce, innoveren om de grote vraag naar producten aan te kunnen. Tegelijkertijd proberen ze de hoeveelheid afval te verminderen en minder energie te verbruiken in hun logistieke processen.
Duurzame logistiek in de e-commerce
Duurzame logistiek heeft tot doel de CO2-voetafdruk, vervuiling en hoeveelheid afval in alle stadia te verminderen: van productie tot opslag en met inbegrip van orderpicking en de distributie van goederen naar de eindklant.
De opkomst van e-commerce heeft de gewoonten van de consumenten veranderd en nieuwe distributienormen vastgesteld. Leveringen binnen de 24 uur of ultrasnelle via q-commerce zijn de norm geworden. Hierdoor is de hoeveelheid transport om klanten die online winkelen te bevoorraden, verveelvoudigd. Ondernemingen moeten dus inspanningen leveren om de milieueffecten van hun bedrijf te verminderen. Het terugdringen van de CO2-uitstoot is immers een van de belangrijkste uitdagingen van onze tijd.
Dat brengt ons bij de vraag: is e-commerce verenigbaar met duurzame logistiek? Het antwoord is niet zo eenvoudig als het lijkt. Veel mensen denken dat e-commerce slechter is voor het milieu dan traditionele handel, maar andere beweren precies het tegenovergestelde. Volgens een studie van het adviesbureau Oliver Wyman in opdracht van Amazon zijn e-commercezendingen goed voor 0,5% van het totale verkeer in stedelijke gebieden, terwijl de fysieke handel verantwoordelijk is voor 11%. Volgens de studie veroorzaakt offline handel ook 1,5 tot 2,9 keer meer CO2-uitstoot dan online handel.
In dezelfde studie wordt echter erkend dat onmiddellijke leveringen en het grote aantal retourzendingen leiden tot meer verkeer en bijgevolg tot meer vervuiling. Een rapport van Research and Markets over het milieueffect van e-commerce relativeert bovenstaande stelling. Het berekenen van de werkelijke omvang van de emissies veroorzaakt door e-commerce hangt immers af van vele variabelen. Het debat loopt dus.
Voorstellen voor duurzame logistiek
Ongeacht het milieueffect van e-commerce versus traditionele handel, is het duidelijk dat de last mile de meest vervuilende schakel in de keten is. Volgens de studie van het adviesbureau Oliver Wyman is 26% van de CO2-uitstoot te wijten aan die last mile. Daar komt nog bij dat thuisleveringen enorm in de lift zitten en het autoverkeer in de grote steden sterk is toegenomen.
De oplossing voor deze uitdaging ligt in het herontwerpen van bepaalde procedures en activiteiten. Hier bespreken we een aantal voorstellen om te komen tot groene logistiek, die het milieueffect van e-commerce vermindert door de last mile anders aan te pakken.
Versterking van inzamelpunten
Snelle levering van deur tot deur van meestal kleine bestellingen is een van de belangrijkste kenmerken van het onlinedistributiesysteem. Thuisbezorging is veel handiger voor de klanten, maar vereist veel vracht- en bestelwagens die elke dag onderweg zijn. De vervoersemissies lopen dus op en het stadsverkeer rijdt zich vast.
Eén voorstel om deze logistieke uitdaging aan te pakken is te vertrouwen op alternatieve en duurzamere leveringsmethoden, zoals afhalen in de winkel, slimme kluisjes of afgiftepunten. Dit biedt een duidelijk voordeel: bedrijven kunnen hun zendingen beter organiseren en goederen groeperen volgens de transportroute, waardoor het aantal ritten dat nodig is voor leveringen aanzienlijk wordt verminderd. Er zijn ook voordelen voor de consument: ze krijgen maximale flexibiliteit doordat ze kunnen kiezen waar ze de bestelling ontvangen en wanneer ze het pakket afhalen.
Om het verzenden van bestellingen optimaal in te richten, kunnen bedrijven ook een beroep doen op technologie. Software voor magazijnbeheer wordt gebruikt om de te verzenden producten te organiseren. Easy WMS, het WMS van Mecalux, beschikt over de module Multi Carrier Shipping Software. Hiermee kunnen orders worden gegroepeerd volgens routes en transportbedrijven. Zo kan het laadproces van de vrachtwagens worden versneld en kunnen leveringen efficiënter worden gepland.
Lokale orderpicking
Wanneer een bestelling minder afstand moet afleggen, neemt de uitstoot aanzienlijk af. Daarom draagt het gebruik van een lokaal leveringsnetwerk bij tot een duurzamere logistiek. Micro-fulfilmentcentra zijn een uitstekende manier om de distributie te decentraliseren en dichter bij de eindklanten te brengen. Dit zijn logistieke micro-platformen in de buurt van grote steden met een duidelijk voordeel: bestellingen worden sneller geleverd, zonder lange afstanden af te leggen en dus minder vervuilend.
Deze magazijnen worden gekenmerkt door een hoge mate van automatisering bij opslag en orderpicking. De invoer van geautomatiseerde oplossingen zoals miniload en transportbanden voor kisten is essentieel om snelle en foutloze leveringen te garanderen.
Minder retourzendingen
Retourzendingen zijn heel gewoon in de e-commerce (en waarschijnlijk een van de grootste kopzorgen). Volgens gegevens van het Amerikaanse adviesbureau McKinsey stuurden Amerikaanse consumenten in 2020 10,6% van de online gekochte producten terug. Dit cijfer zal vele malen hoger liggen in sectoren zoals de mode (waar mensen verschillende maten van een kledingstuk kopen en dan de foute maten terugsturen).
Retourlogistiek heeft een directe impact op het milieu omdat er extra transport en brandstof nodig is. Dit leidt tot een hogere uitstoot van koolstofdioxide. Hoe kunnen retourzendingen worden beperkt? Een eerste stap is het voorkomen van verzendingsfouten. Bijvoorbeeld door te voorkomen dat de klant een verkeerd of defect product ontvangt. Hierbij kan magazijnsoftware (zoals Easy WMS van Mecalux) een grote hulp zijn, omdat het bij elke stap controleert of de operator een fout maakt bij het voorbereiden van een bestelling en ook bijdraagt aan een betere controle van de opgeslagen voorraad.
Kiezen voor nulemissievloten
Een andere manier om het de impact van de last mile te verminderen is het wagenpark te vervangen door minder vervuilende voertuigen, zoals elektrische voertuigen, of fietskoeriers in te huren. Dit is de sleutel tot een duurzame logistiek. Om dit te bereiken zullen bedrijven moeten worden gestimuleerd om hun "last mile vloot" te vernieuwen.
Milieuvriendelijk afval- en verpakkingsbeheer
Naast de CO2-uitstoot is er nog een andere vijand: verpakkingen. Individuele leveringen via e-commerce leiden tot grotere hoeveelheden karton, papier en plastic afval. Milieubewuste e-commercebedrijven gebruiken recycleerbare verpakkingen om bestellingen te verpakken en zelfs herbruikbare verpakkingen die kunnen worden geretourneerd. Sommige bedrijven gaan nog verder, bijvoorbeeld door te kiezen voor biologisch afbreekbare verpakkingen of door hernieuwbare en herbruikbare materialen te gebruiken.
Inzetten op duurzame logistiek
De e-commerce heeft een revolutie teweeggebracht die verder gaat dan de economie: e-commerce verandert de manier waarop logistiek werkt, steden worden ingericht, consumenten hun aankopen doen en doet vragen rijzen over de gevolgen voor het milieu. Vandaag staat de sector voor een dubbele uitdaging: zorgen voor snelle en flexibele leveringen en tegelijk een groene logistiek garanderen.
Deze inspanning levert verschillende voordelen op, want ze heeft niet alleen een zeer positief effect op het milieu, maar helpt de bedrijven ook om de kosten te drukken, bijvoorbeeld door het aantal trips voor het uitvoeren van verzendingen tot een minimum te beperken. Aangezien het publiek steeds meer belang hecht aan duurzaamheid, zullen bedrijven die zich bekommeren om hun milieu-impact bovendien aan reputatie winnen en concurrerender worden.
Bedrijven wenden zich tot innovatie en technologie om hun logistieke processen te optimaliseren, efficiënter te worden en daardoor minder te vervuilen. Bij Mecalux hebben we uitgebreide ervaring in het opzetten van geautomatiseerde magazijnen voor alle soorten bedrijven. Neem contact met ons op om een duurzamere logistieke activiteit te ontwikkelen.