« Logistiek 4.0 »: een toekomst die al bestaat
De toeleveringsketen of Supply Chain is voortdurend in ontwikkeling, vooral met de opkomst van « Logistiek 4.0 »; een concept dat is voortgekomen uit de opmars van « Industry 4.0 » of « Smart Industry », gebaseerd op de totale digitalisering van processen. Niet-geconnecteerde systemen en multichannel management hebben plaatsgemaakt voor hyperconnectiviteit, omnichannel strategieën en een nauwkeurige voorspelling van gebeurtenissen. Bovendien verloopt de communicatie gemakkelijker: dankzij de technologische vooruitgang, big data en het « internet der dingen » of « Internet of Things » (IoT), delen elektronische apparaten informatie en gegevens met elkaar. Bovendien helpt « Logistiek 4.0 » de efficiëntie en de snelheid van uw processen te verhogen en uw verliezen te beperken.
« Logistiek 4.0 »
« Industrie 4.0 », ook wel « de vierde industriële revolutie » genoemd, is een nieuwe manier om processen en werkmethoden te organiseren. Een onvermijdelijk gevolg van de globalisering en de internationalisering van bedrijven. Hyperconnectiviteit en de nieuwe technologieën staan centraal in dit concept.
« Logistiek 4.0 » is magazijnbeheer op basis van IT-connectiviteit, digitalisering van informatie en het gebruik van cloudgebaseerde software. De informatie is ingewikkelder te verwerken dan bij Logistiek 2.0 en 3.0, die meer gebaseerd zijn op automatisering en standaardisering van processen. Wat met de uitbreiding van de internationale handel onontbeerlijk is geworden.
5 uitdagingen die moeten worden aangegaan met « Logistiek 4.0 »
Hoewel « Logistiek 4.0 » al deel uitmaakt van sommige fasen in de Supply Chain, raden wij u aan de volgende 5 tips in acht te nemen en zo uw magazijnbeheer volledig aan te passen aan het digitaliseringsproces:
1. Verkort de productie- en levertijden
De detailhandel werkt steeds meer op basis van just-in-time voorraadbeheer en heeft te maken met een hoge omloopsnelheid van artikelnummers in winkels en webshops. Er worden nu kleinere bestellingen verwerkt en de levertijden moeten worden verkort.
Daartoe zult u flexibeler moeten zijn: uw producten moeten worden aangepast aan de behoeften van de klant, zonder dat dit ten koste gaat van de efficiëntie van uw processen of uw voorraadbeheer van grote hoeveelheden.
2. Implementeer intelligente logistiek
« Logistiek 4.0 » integreren in de dagelijkse activiteiten van de bedrijfssector betekent gebruikmaken van alle technologieën die op de markt beschikbaar zijn. Als we ons warehouse management systeem Easy WMS als voorbeeld nemen, vergemakkelijkt deze IT-software de automatisering van uw magazijnprocessen.
3. Maak gebruik van omnichannel strategieën
Tegenwoordig maakt multichannel management integraal onderdeel uit van de klantenservice. Er bestaat echter altijd een risico dat informatie die via verschillende kanalen wordt ontvangen, verschillend wordt behandeld, waardoor bestellingen verschillend worden verwerkt.
Door uw magazijnontwerp aan te passen aan logistiek multichannel management, kunt u een eind maken aan deze tegenstrijdigheden en het beheer van uw goederenstromen harmoniseren en tegelijkertijd uw orderpickprocessen versnellen.
4. Anticiperen op de klantbehoeften
In de logistiek helpt big data u de vraag van uw klanten te voorspellen, hierop te anticiperen en uw voorraden te beheren op basis van betrouwbare prognoses.
De nieuwe analysetools die zijn ontwikkeld voor « Logistiek 4.0 » delen hun omzetgeschiedenis, weersvoorspellingen, lokaal nieuws en zelfs gesprekken van gebruikers op sociale netwerken om de klantverwachtingen beter te begrijpen.
5. Het beheren van de traceerbaarheid van uw goederen gedurende de gehele Supply Chain
Om efficiënter te worden, moet u de traceerbaarheid van uw producten en goederen gedurende de hele toeleveringsketen beheren. Het is bijvoorbeeld van essentieel belang dat u uw goederen voorziet van een streepjescode zodat ze op afstand gevolgd kunnen worden, en dat u gebruik maakt van logistieke software die in uw Supply Chain of bevoorradingsketen is geïntegreerd.
Magazijnbeheer en goederenverzending met « Logistiek 4.0 »
« Logistiek 4.0 » integreren in uw magazijnbeheer en distributieprocessen, betekent het invoeren van de modernste methoden, zoals:
- Drones of UAV's (Unmanned Aerial Vehicle), die de levering van bestellingen uitvoeren.
- Voorspellende analyse van klantgedrag: verlaag uw percentage niet-conforme leveringen.
- Real-time evaluatie van externe factoren: kies de beste bezorgroute en pas die onmiddellijk aan onvoorziene gebeurtenissen aan.
- Opsporing van problemen die de goede staat van uw goederen in gevaar kunnen brengen voordat zij op hun bestemming aankomen.
Het is duidelijk dat « Logistiek 4.0 » al flink geïntegreerd is in het magazijnbeheer. Het is een van de grote steunpilaren van het just-in-time principe: deze twee concepten hebben hetzelfde doel, namelijk: het juiste product, op het juiste moment, bij de juiste klant af te leveren.