M-commerce oftewel mobile commerce en de impact ervan op de logistiek
M-commerce oftewel mobile commerce, verwijst naar een tak van e-commerce die gebruik maakt van mobiele apparaten, zoals smartphones of tablets, om aankopen te doen en producten of diensten aan te bieden, via een speciale applicatie of webbrowser.
De populariteit van smartphones en omnichannel heeft de rol van mobiele apparaten onder online winkelkanalen vergroot. Mobiele telefoons zijn niet meer weg te denken en worden tegenwoordig voor allerlei transacties gebruikt. Daarom volstaat het niet langer om alleen een online winkel te hebben. Bedrijven die concurrerend willen blijven, moeten een optimale winkelervaring bieden die speciaal is ontworpen voor smartphones, en de logistiek moet op deze taak zijn voorbereid.
Wat is m-commerce?
M-commerce kan gedefinieerd worden als elke commerciële activiteit waarbij iets gekocht of verkocht wordt via mobiele apparaten. Met andere woorden, mobile commerce omvat activiteiten en transacties via mobiele apparaten en draadloze netwerken. Mobile commerce kan plaatsvinden tussen bedrijven, B2B mcommerce. Tussen bedrijven en eindklanten, B2C mcommerce. Of tussen eindklanten, C2C mcommerce.
De belangrijkste verkoopkanalen voor m-commerce zijn: websites waarvan het ontwerp is geoptimaliseerd voor mobiele telefoons en die functioneren op platforms zoals bijvoorbeeld Prestashop of Shopify, marktplaatsen en sites van derden die al volledig zijn geïntegreerd in het mobiele ecosysteem, zoals eBay en Amazon, en mobiele applicaties van retailers.
Daarentegen zijn m-commerce marketingcampagnes gericht op gebruikers die met hun mobile devices producten aanschaffen en deze worden dan ook via deze kanalen gedistribueerd. Zoals SMS berichten of gesegmenteerde ads die alleen worden weergegeven wanneer de gebruiker verbinding maakt vanaf een mobiel apparaat.
De populariteit van smartphones onder alle lagen van de bevolking en de consolidatie van het 5G-netwerk dragen bij aan een aanzienlijke toename van het aandeel van mobile commerce in de e-commerce omzet. Uit een onderzoek van Insider Intelligence blijkt dat in 2024 twee van de drie Amerikanen een mobile device zullen gebruiken om online bestellingen te plaatsen.
Mcommerce versus e-commerce
Het belangrijkste verschil tussen mobile commerce en e-commerce is het apparaat dat wordt gebruikt om de online aankopen te doen: bij m-commerce wordt de transactie gedaan met behulp van een mobiele telefoon of tablet, waardoor de geolocatie van de gebruikers bijvoorbeeld gemakkelijker te bepalen is.
Het gebruik van een mobiel apparaat maakt ook een directere communicatie met de eindklant mogelijk, zoals pushnotificaties in de vorm van waarschuwingen of aanbevelingen op basis van de zoekgeschiedenis van de klant.
M-commerce heeft de opkomst van een andere markttrend gestimuleerd: de huidige klant wilt een omnichannelervaring waarbij hij producten kan kopen via zijn smartphone en ze vervolgens kan ophalen in een winkel. Deze nieuwe normen maken logistieke operaties ingewikkelder, omdat er nu meer verzendbestemmingen zijn. Denk hierbij aan de last mile tot de klant en de middle mile tot de micro-fulfillmentcentra of dark stores.
De logistieke uitdagingen van m-commerce en hoe ze aan te gaan
Het gebruik van mobiele telefoons en tablets als aankoopmiddel vergroot de mogelijkheden én de moeilijkheden van het logistiek beheer. De logistieke uitdagingen van de mobile commerce zijn nauw verbonden met die van de groei van de e-commerce:
- Leveringstermijnen optimaliseren.
- Verzendprocessen efficiënt organiseren.
- Vergissingen tijdens het orderpicken beperken.
- Integreren van online verkooppunten met voorraden in de winkels.
Handmatig goederenbeheer is niet langer voldoende als het gaat om logistieke werkzaamheden voor bedrijven die m-commerce transacties uitvoeren. Naast vele andere toepassingen wordt de implementatie van software die het voorraadbeheer automatiseert en het functioneren van één of meer magazijnen van het bedrijf aanstuurt in een multi-warehouseomgeving, een absolute noodzaak.
Warehouse Management Software (WMS) zoals Easy WMS beschikt over een specifieke module om de uitdagingen van mobile commerce aan te gaan: Marketplace and E-commerce Platform Integration Dit is een programma dat de catalogus van de verschillende online verkooppunten, zoals applicaties, e-commerce platforms of marktplaatsen, synchroniseert met de werkelijke voorraden in het magazijn. Deze geavanceerde functie voorkomt dat klanten bestellingen plaatsen voor producten die niet op voorraad zijn.
Voorbeelden van m-commerce: logistieke oplossingen voor magazijnen
Mecalux heeft talrijke magazijnen uitgerust voor ondernemingen met mobile commerce strategieën. De complete oplossing die is geïmplementeerd in het nieuwe magazijn van de modewinkel Espace des Marques te La Boissière-des-Landes in Frankrijk is hier een goed voorbeeld van.
De logistieke installatie combineert stellingen met loopbruggen en transportbanen voor dozen, alsmede Easy WMS en de module Multi Carrier verzendsoftware van Mecalux “Sinds we deze twee magazijnen hebben geopend, is onze omzet via internet verdubbeld”, verklaart Vincent Beaufreton, Development Manager.
Een ander succesvol voorbeeld is het ontwerp en de implementatie, door Mecalux, van verschillende magazijnen voor Decathlon, de toonaangevende detailhandel in sportartikelen. Het bedrijf heeft drie logistieke centra geopend in de Italiaanse steden Brandizzo, Basiano en Castel San Pietro Terme, die een efficiënte logistieke service waarborgen voor de verkopen via m-commerce.
Naast deze nieuwe faciliteiten heeft Mecalux al magazijnen voor Decathlon geïnstalleerd in Polen, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Brazilië. Met name de nieuwe distributiecentra in Barueri, São Paulo, zullen de groei van Decathlon bevorderen, zowel wat betreft de fysieke winkels verspreid over het hele land als op het gebied van de e-commerce: “Het nieuwe distributiecentrum heeft de uitbreiding van Decathlon in Brazilië versterkt, we hebben meer verkooppunten geopend in het hele land en het aantal online bestellingen is toegenomen. Met de opslagoplossingen van Mecalux hebben we de productiviteit verhoogd door het aantal verplaatsingen van de operators in het magazijn te verminderen”, legt Thiago do Nascimento uit, Logistiek Directeur bij Decathlon Brazilië.
M-commerce: de opkomst van omnichannel in het nieuwe magazijn
Mobile commerce is een volgende stap in de omwenteling die heeft geleid tot de versterking van e-commerce in warehouses. Om concurrerend te zijn, is het tegenwoordig niet meer voldoende om een website te hebben. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat de mobiele winkelervaring optimaal is en dat het daarop volgende logistieke beheer toereikend is.
Klanten wensen hun pakketten te kunnen volgen en willen korte leveringstermijnen op meerdere bestemmingen. Om aan deze eisen te voldoen, moet de organisatie van de installatie worden gedigitaliseerd met behulp van een logistiek programma zoals Warehouse Management Software. Mecalux heeft de activiteiten van meer dan 1000 magazijnen in 36 landen geoptimaliseerd met behulp van Easy WMS, de Warehouse Management Software. Wenst u het aantal vergissingen te verminderen gedurende de logistieke processen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Eén van onze experts zal u adviseren met betrekking tot de beste oplossing voor uw bedrijf.