De metaverse: wat zijn de gevolgen voor de industrie en de logistiek?
Metaverse is een neologisme dat verwijst naar wat de volgende internetrevolutie zou kunnen zijn: de bundeling van virtuele universa die gebruikers een multisensoriële ervaring bieden dankzij nieuwe geconnecteerde apparaten. Deze nieuwe digitale trend combineert verschillende technologieën zoals virtual reality, blockchain, kunstmatige intelligentie en het Internet of Things (IoT) voor overweldigende belevenissen.
De metaverse werpt zich geleidelijk op als een alternatieve ruimte waarin bedrijven en hun doelgroepen met elkaar in contact kunnen komen. Niet-tech bedrijven zoals de Spaanse multinational Zara, de Japanse bank SoftBank Group en de Amerikaanse Studio Disney hebben het voorbeeld van Microsoft, Apple en Nvidia gevolgd.
De metaverse of metaversum staat volop in de technologische schijnwerpers. Zoals het Amerikaanse adviesbureau Gartner aangeeft in zijn studie Predicts 2022: 4 technology bets for building the digital future, zal in 2026 één op de vier personen dagelijks minstens één uur in de metaverse doorbrengen. Gartner verwacht ook dat binnen vier jaar 30% van de ondernemingen wereldwijd hun producten en diensten in de metaverse zullen aanbieden.
Toepassingen van de metaverse of metaversum in de industrie
De metaverse is een interactieve en gedecentraliseerde omgeving, wat betekent dat er niet één enkele eigenaar is. Het garandeert een duurzame realiteit, wat betekent dat de tijdelijkheid van de ruimte niet verandert als de gebruiker de verbinding met het platform verbreekt. Dankzij de speciale eigenschappen van deze nieuwe virtuele wereld is het mogelijk om de overstap te maken van de wereld van entertainment en videogames naar de wereld van logistiek en industrie.
Op welke manier zou de metaverse of metaversum de industrie kunnen beïnvloeden? Deze nieuwe digitale trend kan worden gebruikt om bedrijfskosten te verlagen, productiemethoden te simuleren of innovatieve communicatiemiddelen te implementeren ten behoeve van leveranciers, partners of klanten.
Zoals Omniverse, de nieuwe digitale omgeving van de fabrikant van artificiële intelligence computing Nvidia. Deze open virtuele tool maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en digitale tweelingen voor het ontwikkelen van oplossingen die de communicatie tussen teams verbeteren en de productiviteit verhogen. Volgens Jensen Huang, CEO van Nvidia: “Omniverse maakt het mogelijk om gedeelde virtuele 3D-werelden te creëren en te simuleren die gehoorzamen aan de wetten van de fysica. De directe toepassingen van Omniverse zijn ongelooflijk: het met elkaar verbinden van designteams zodat ze op afstand kunnen samenwerken of het simuleren van digital twins van fabrieken en robots.”
Eén van de eerste bedrijven die gebruik maakt van Nvida's Omniverse platform is de Duitse autofabrikant BMW, die de nieuwe virtuele omgeving heeft gebruikt om een interactieve, digitale en nauwkeurige replica van zijn fabrieken te creëren. De software bevat een groot aantal toepassingen waarmee de verschillende productienetwerken van het bedrijf tegelijkertijd en in real time kunnen worden gepland. Bij de presentatie van het project zei Milan Nedeljković, lid van de productieraad van BMW: “In de toekomst zal de virtuele weergave van ons productienetwerk ons een innovatieve en geïntegreerde benadering van onze planningsprocessen bieden. Omniverse verbetert de nauwkeurigheid, snelheid en bijgevolg de efficiëntie van onze planningsprocessen aanzienlijk.”
BMW is het zoveelste bedrijf dat zijn processen wil optimaliseren met behulp van technologieën zoals IoT en machine learning. Maar het belangrijkste is de aansluiting. De geleidelijke uitrol van het supersnelle 5G-netwerk met een latentie van bijna nul zal de grens tussen simulatie en werkelijkheid doorbreken, zodat overweldigende, multisensoriële ervaringen mogelijk worden.
De metaverse of metaversum biedt niet alleen mogelijkheden voor meer winstgevende productieprocessen, maar ook voor efficiëntere logistieke activiteiten. In het rapport: All one needs to know about metaverse: A complete survey on technological singularity, virtual ecosystem, and research agenda. Hierin benadrukken experts de symbiose tussen digital twins en de metaverse om industriële robotisering te verbeteren: “Digitale tweelingen en de metaverse kunnen dienen als een virtuele proeftuin voor nieuwe ontwerpen van robots. Digital twins, digitale kopieën van onze fysieke omgevingen, stellen ontwerpers van robots en drones in staat om de acceptatie van nieuwe robots door de gebruikers te bestuderen.
Deze nieuwe virtuele omgeving kan klanten ook een betere zichtbaarheid van de toeleveringsketen bieden, omdat processen zoals productie, transport en opslag gesimuleerd kunnen worden zodat producten volledig traceerbaar zijn. Dit is wat Relife Metaverse CEO Liew Voon Kiong voorziet in zijn boek Metaverse made easy: “Metaverse-klanten krijgen een betere zichtbaarheid op de supply chain-processen dankzij 3D-weergaven die laten zien hoe producten worden gemaakt, gedistribueerd en op de markt gebracht.”
Een bedrijf dat miljoenen waard is
Een studie van de Boston Consulting Group (BCG) voorspelt dat het volume van de metaverse markt tegen 2030 een jaarlijkse groei van 40% zal bereiken en een wereldwijde waarde van 1300 miljard dollar zal overschrijden. De verwachte groei van de metaverse is niet alleen te danken aan de democratisering van de technologieën die er vorm aan geven, maar ook aan een mentaliteitsverandering. Het onderzoek van BCG wijst erop dat 65% van Generatie Z minstens één virtueel product heeft gekocht dat alleen bestaat in een videogame.
De mogelijkheid om goederen en objecten te verkopen, of ze nu echt of virtueel zijn, heeft de industrie aangemoedigd om nieuwe commerciële mogelijkheden te ontwikkelen dankzij de introductie van cryptocurrencies of NFT ─ non-fungible tokens ─ digitale certificaten van authenticiteit die producten op een unieke manier met hun bezitters identificeren. Cryptocurrencies en NFT's, beide gebaseerd op blockchain, zouden een nieuwe virtuele omgeving kunnen bieden om goederen te verkopen, grond te kopen of economische en industriële activiteiten te ontwikkelen. Deze digitale economie opent een nieuwe deur voor bedrijven: in een omgeving van omnichannel kunnen ze productassortimenten digitaliseren die de gebruiker alleen in de metaverse zou kopen, of alleen in real life, of in beide. Dit staat bekend als gedecentraliseerde financiering. De auteurs van de studie, Artificial intelligence for the metaverse: a survey van de Kyung Hee University in Zuid-Korea, stellen het zo: “Door gedecentraliseerde financiering te integreren in de metaverse, kunnen gebruikers virtuele producten kopen in de digitale wereld, geïdentificeerd door virtuele NFT's, en deze ontvangen in de echte wereld.”
De metaverse kan een revolutie teweegbrengen in de e-commerce
In de race om het leiderschap op het gebied van de metaverse technologieën springen projecten van toonaangevende technologiemerken zoals Meta (ex-Facebook), Microsoft, Apple en Google eruit. Dit universum zou niet alleen een revolutie teweeg kunnen brengen in de industrie en logistiek, maar ook in de interactie tussen bedrijven en klanten.
De metaverse biedt het potentieel om de kloof tussen de e-commerce en de traditionele winkels te overbruggen, door de winkelervaring te transformeren via statische catalogi en real-time simulaties van kleding en goederen. Het nieuwe internet zou een verschuiving in de gebruikerservaring mogelijk maken, waarbij gebruikers producten niet alleen via D2C (Direct-to-Costumer), maar ook via D2A (Direct-to-Avatar) zouden kunnen kopen.
Augmented reality is één van de belangrijkste technologieën van de metaverse. Volgens het onderzoek The rich, untapped future of augmented reality for customer experience, uitgevoerd door Snapchat en Deloitte, zullen drie van de vier gebruikers van sociale netwerken augmented reality gebruiken in 2025.
Deze technologie zou een sleutelrol kunnen spelen in virtueel shoppen, oftewel de e-commerce winkelervaring. De Chinese e-commerce gigant Alibaba is één van de eerste die zijn betrokkenheid bij de metaverse bevestigt. Het heeft recentelijk 60 miljoen dollar geïnvesteerd in de start-up Nreal, een fabrikant van augmented reality-brillen of smart glasses.
Maar Alibaba is niet de enige onderneming die experimenteert met de verkoopkanalen die de metaverse biedt. De Amerikaanse multinational Amazon lanceerde onlangs Amazon View, een nieuwe functionaliteit waarmee gebruikers hun huis virtueel kunnen inrichten met producten die beschikbaar zijn op de marktplaats. Dit alles dankzij augmented reality.
De metaverse toepassingen in de e-commerce worden steeds meer werkelijkheid. De grote retailmerken hebben hun virtuele modecollecties gelanceerd op Zepeto, een metaversum waar gebruikers hun eigen avatar creëren op basis van een foto en kunnen reageren op hun omgeving. Zepeto betekent de overgang naar metaverse van merken als Zara, Gucci of Balenciaga, waarmee gebruikers hun avatars kunnen aankleden via in-app aankopen.
Hoe is de metaverse opgebouwd?
De metaverse is een communicatieruimte waarin nieuwe technologieën worden gecombineerd om een overweldigende ervaring mogelijk te maken. Zoals beschreven door de auteurs van het onderzoek Will metaverse be nextG internet? Vision, hype, and reality aan de George Mason University in de Verenigde Staten: “Gebruikers die uitgerust zijn met apparaten die extended reality ondersteunen, krijgen toegang tot de metaverse en nemen deel aan allerlei sociale evenementen. Naadloze werking wordt mogelijk gemaakt door technologieën zoals 5G en HMI, dat wil zeggen mens-machine-interactie.”
Maar dit zijn niet de enige technologieën in de metaverse: “De inhoud kan op de markt worden gebracht via niet-fungibele tokens (NFT) met behulp van een gedecentraliseerde blockchain. Echte objecten kunnen worden gereproduceerd in de metaverse in de vorm van digitale tweelingen die worden gegenereerd door 3D-modellering en vervolgens worden bekeken via apparaten met extended reality die worden ondersteund door artificial intelligence”, zeggen de experts.
De combinatie van deze technologieën maakt het mogelijk om een interactieve metaverse te creëren en te ontwikkelen die onderworpen is aan natuurkundige wetten die vergelijkbaar zijn met die van de werkelijkheid. Een uitgebreide simulatie geeft gebruikers en hun avatars toegang tot een permanente realiteit waarin de fysieke loskoppeling van het platform de virtuele tijdelijkheid niet onderbreekt.
De metaverse, een toegangspoort tot de digitale industrie
De metaverse zal waarschijnlijk een belangrijke rol spelen bij technologische innovaties voor het optimaliseren van fabrieken, magazijnen en distributiecentra. De combinatie van nieuwe technologieën zoals virtual reality, augmented reality of digital twins kan helpen om nieuwe productiemethoden, verschillende logistieke strategieën of de communicatie met klanten te simuleren.
Het doel is om virtuele scenario's te simuleren om fysieke processen te optimaliseren of nieuwe activiteiten te ontwikkelen. Steeds meer multinationals in allerlei sectoren proberen deze nieuwe virtuele omgeving uit. Aan het voorbeeld van de fabrieken van BMW op het Omniverse-platform van Nvidia moeten we de investering van Hyundai in Roblox toevoegen. Hiermee kunnen gebruikers experimenteren met de stedelijke mobiliteitsoplossingen van het bedrijf. Of de geboorte van Nikeland, de winkel van de Amerikaanse multinational in de metaverse die al meer dan 7 miljoen bezoekers heeft ontvangen in minder dan vijf maanden van zijn bestaan.