Omnichannel strategie in de detailhandel: van BOPIS tot BORIS
Nieuwe technologieën en de opkomst van online winkelen, hebben geleid tot veranderingen in de koopgewoonten van de consument. Eén van de meest getroffen sectoren is de detailhandel, die een omnichannel strategie heeft moeten implementeren, om aan de behoeften van de klanten te voldoen.
In dit artikel bespreken we de impact van de omnichanel strategie op de detailhandel, en de verschillende methodes die bedrijven hanteren om de logistiek op een doeltreffende en efficiënte manier te organiseren.
Wat is omnichannel strategie?
Een omnichannelstrategie is een strategie die alle verkoopkanalen van een bedrijf integreert, zodat de klant een coherente customer experience heeft, ongeacht het gekozen communicatiekanaal.
Om een omnichannel customer experience te garanderen, passen bedrijven hun processen aan om het volgende centraal te beheren:
1. Productinformatie: de belangrijkste kenmerken van een product moeten in alle verkoopkanalen op dezelfde wijze worden weergegeven.
2. Voorraadbeheer: de informatie met betrekking tot de voorraden in de centrale en regionale magazijnen, en bij de verkooppunten, moet worden gecentraliseerd.
3. Inkoopprognoses bij leveranciers: de omnichannelstrategie verandert niet alleen de relatie met klanten, maar ook de relatie tussen alle partijen in de toeleveringsketen of Supply Chain. Het koopproces moet een unieke customer experience zijn, ongeacht het kanaal.
4. Orderpicking: het klaarzetten van de bestellingen en het retourbeheer (omgekeerde logistiek) moeten worden samengevoegd.
De impact van omnichannelstrategie op de detailhandel
De sleutel tot succes in de detailhandel is de customer experience, waar zoveel mogelijk voor moet worden gezorgd, en dat betekent dat de bedrijfsstrategie vanuit een omnichannelperspectief moet worden benaderd. Volgens een rapport van de Aberdeen Group, groeien bedrijven die een omnichannelstrategie implementeren, drie keer zo snel dan bedrijven die dat niet doen.
Op het gebied van de Supply Chain voor de detailhandel, heeft de omnichannel strategie voor nieuwe uitdagingen gezorgd. Logistiek is een toegevoegde waarde van de e-commerce en vormt één van de belangrijkste criteria voor de consument. De belangrijkste detailhandelaren streven naar een 24-uurs levering. Volgens een onderzoek van Commercehub is de snelheid van levering weliswaar belangrijk, maar is de last mile experience belangrijker. Dit betreft de eindaflevering van het product aan de klant: thuis, op kantoor, bij een afleverpunt of in de winkel via Click & Collect. Merken moeten aan de gegenereerde verwachtingen voldoen. Bij vertraging zou meer dan de helft van de consumenten overwegen om de volgende keer bij een andere detailhandelaar te kopen.
BOPIS, BORIS en andere logistieke stromen die voortvloeien uit online aankopen
De toename van de soorten en aantallen logistieke stromen als gevolg van de e-commerce, heeft de planning van de activiteiten bemoeilijkt. Dit heeft geleid tot omnichannel orderverwerking.
Bij omnichannel orderpicking, wordt de voorraad van het bedrijf op een geïntegreerde manier beheerd. Wanneer een bestelling binnenkomt, dan wordt via de logistieke software nagegaan welke kanalen of channels (magazijnen en winkels) op welke geografische locaties beschikbaar zijn om de bestelling voor te bereiden. Vanuit het oogpunt van de klant stelt omnichannel orderbeheer hem in staat artikelen te kopen, af te halen en te retourneren.
De flexibiliteit en de talrijke mogelijkheden voor de levering en de verplaatsing van goederen, hebben nieuwe logistieke stromen doen ontstaan die moeten worden beschreven:
- Online bestellen, levering bij de klant (Order Online, Deliver To Customer)
Dit is het meest voorkomende logistieke proces in de e-commerce. Het transportbedrijf begeeft zich naar het huis van de klant of naar een door hem gekozen locatie, om de bestelling af te leveren, of om de retourzending op te halen. Voor de onderneming zijn de kosten hoger, omdat het beheer van de last mile maatwerk is.
- BOPIS, Buy On line and Pick Up In Store. Online kopen en in de winkel afhalen.
BOPIS is één van de meest gebruikte formules binnen de omnichannelstrategie. Ook wel Click & Collect genoemd. Volgens het onderzoek van Commercehub geeft 93% van de klanten er de voorkeur aan hun pakket in een fysieke winkel op te halen, als ze het eerder ontvangen of als de verzendkosten lager zijn. Ook de onderzekerheid omtrent het tijdstip van levering aan huis speelt een belangrijke rol. Maar in de winkels is altijd personeel beschikbaar om de bestelling in ontvangst te nemen.
- Online bestellen, levering in de winkel (Order Online, Deliver From Store)
Met deze omnichannel strategie in de detailhandel, worden winkels eenvoudige magazijnen, die de online bestelde artikelen kunnen leveren. Op die manier vermindert de nabijheid van de fysieke verkooppunten de logistieke kosten, vooral wat betreft de picking-, packing- en de verzendprocessen.
- BORIS, Buy Online, Return in Store. Online kopen en retour naar magazijn.
Het beheer van de omgekeerde logistiek voor online aankopen vanuit een fysieke locatie, vermindert de kosten van het beheer van retourzendingen, en schept nieuwe verkoopkansen voor de detailhandelaar.
Technieken en oplossingen voor de omnichannel strategie: een WMS voor de detailhandel
Warehouse management systemen (WMS) hebben het magazijnbeheer van grote detailhandelaren, die te maken hebben met een grote hoeveelheid en verscheidenheid aan referenties, met kleine bestellingen en met een zeer hoog volume aan inkomende en uitgaande goederen, aanzienlijk verbeterd. Warehouse management systemen hebben het vermogen om bestellingen klaar te zetten verbeterd, en hebben veel van de fouten gecorrigeerd die het gevolg waren van handmatig beheer.
In een omnichannel strategie moeten alle schakels van de toeleveringsketen of Supply Chain met elkaar worden verbonden om de activiteiten te optimaliseren. Dit dwingt bedrijven om bij de keuze van een warehouse management systeem, rekening te houden met e-commerce functionaliteiten.
In het geval van Easy WMS van Mecalux, zijn er modules ontwikkeld die deze functie vervullen, en die het mogelijk maken om de omnichannel strategie uit te breiden naar de belangrijkste werkzones in het magazijn. Hieronder enkele functionaliteiten:
- Planning: gecentraliseerd voorraadbeheer
Volgens het State of Retail Supply Chain Report is het grootste obstakel waarmee deze bedrijven worden geconfronteerd, de integratie van systemen die hen in staat stellen de volledige toeleveringsketen of Supply Chain van begin tot eind te overzien. Een WMS zoals Easy WMS, biedt meer inzicht in de activiteiten, door middel van modules zoals Supply Chain Analytics van Easy WMS, waarmee eenvoudig toegang kan worden verkregen tot gegevens en KPI's.
Bovendien maakt een omnichannel WMS het mogelijk, de bevoorradingen in het hele logistieke netwerk (magazijnen en winkels) op een gestructureerde manier te beheren. Met de Store Fulfillment module bijvoorbeeld, is het mogelijk retourzendingen in winkels te beheren, en voorraadtransfers tussen fysieke winkels uit te voeren.
- Orderverzamelen: speciale magazijnwerkzaamheden
De WMS-module voor e-commerce is gericht op bedrijven die zich daarmee bezighouden. Het vult Easy WMS aan met functies zoals order customisation of op maat gemaakte bestellingen (kit assemblage of geschenkverpakking) en sequentieel of parallel orderpicken (single unit, multi-unit). Deze strategie is erop gericht de tijd die aan het orderverzamelen wordt besteed te optimaliseren, en het aantal verplaatsingen dat nodig is om een bestelling te verwerken te beperken.
- Verzending: integratie van het magazijn met transportbedrijven
Veel detailhandelaren werken met verschillende transportbedrijven om de bezorging van bestellingen uit te besteden. Om sneller te kunnen werken en de leveringstermijnen te kunnen naleven, moeten beide bedrijven (detailhandel en transporteur) perfect samenwerken met de logistieke dienstverleners.
Easy WMS biedt voordelen omdat het de organisatie van ladingen vergemakkelijkt, evenals de standaardisatie van verpakkingen, etikettering en de toewijzing van Track & Trace nummers, met behulp van de Multi-Carrier Shipping Software module.
De toekomst van omnichannel strategie in de detailhandel
De toekomst van de detailhandel is de omnichannel strategie, waarbij logistieke software één van de belangrijkste instrumenten is om processen flexibeler te maken. Bovendien kan de klant daarbij centraal worden gesteld. Als u meer wilt weten over magazijn software oplossingen van Mecalux, neem dan contact met ons op. Eén van onze experts zal u graag de voordelen van omnichannel logistiek tonen.