Versnellen van de last mile delivery logistiek dankzij een urban warehouse
Het urban warehouse heeft een sleutelrol gekregen in de flexibele logistieke dienstverlening in stedelijke centra. Dit is een logistiek centrum dat dicht bij of in steden is gevestigd, met als doel zich dicht bij de klanten te bevinden om bestellingen zeer snel te kunnen afleveren.
In dit artikel analyseren we de opkomst van urban warehouses, lichten we hun rol toe in de toeleveringsketen en gaan we in het bijzonder in op de vraag hoe ze worden ingericht en georganiseerd teneinde een optimale logistieke efficiëntie te verkrijgen.
Kenmerken van urban warehouses
Stadsmagazijnen zijn centra voor de opslag, het klaarzetten en de distributie van bestellingen in of nabij grote steden, teneinde zeer snel te kunnen leveren. Ze vormen één van de pijlers van de e-commerce.
Uit een onderzoek van Adobe is gebleken dat de verkopen via e-commerce, in 2021 al meer dan 4,2 biljoen dollar bedroegen. E-commerce vereist flexibiliteit in de opslag en daarnaast moeten de kosten van het transport, de orderpicking en de retourlogistiek worden beperkt, om aan de wensen van de klant te kunnen voldoen. De opkomst van de e-commerce is één van de belangrijkste redenen waarom urban warehouses een belangrijker rol zijn gaan spelen in de huidige toeleveringsketen.
Urban warehouses hebben voor een onderneming een toegevoegde waarde door hun strategische ligging tussen het distributiecentrum en de meerderheid van de klanten. Deze magazijnen, die gewoonlijk verbonden zijn met de e-commerce en B2C-business, verwerken een groot aantal kleine bestellingen, in dozen, bakken of individuele pakketjes. Het tekort aan grond in de stedelijke gebieden dwingt bedrijven om oplossingen te treffen die de magazijnmiddelen optimaliseren en zorgen voor een efficiënte last mile logistiek.
Deze magazijnen zijn echter niet alleen geschikt voor e-commerce bedrijven. Urban warehouses kunnen worden gebruikt door bedrijven in de farmaceutische of voedingsmiddelensector of door fysieke winkels met veel vraag. Zo zijn micro-fulfillment oplossingen in steden erg populair. Deze worden gebruikt in de detailhandel, of in zogenaamde dark stores. Dit zijn opslagplaatsen in stedelijke gebieden van waaruit omnichannel bestellingen worden geleverd aan de klanten.
Hoe een urban warehouse of stadsmagazijn inrichten en organiseren?
De indeling van een urban warehouse wordt bepaald door de vraag of het zich nabij of in de stad bevindt. Door de beperkte beschikbare opslagruimte en de toenemende kosten van de logistieke vierkante meter in stedelijke gebieden, breiden bedrijven die meer ruimte nodig hebben, zich verticaal uit, waardoor de opslagcapaciteit van het magazijn wordt geoptimaliseerd.
De stadsmagazijnen of urban warehouses dienen als bufferzone voor de opslag van goederen die vanuit het distributiecentrum worden ontvangen en zorgen voor de directe levering aan de klant. Daarom zijn urban warehouses gewoonlijk uitgerust met opslagsystemen voor magazijnbakken en bulkgoederen. Zo zijn ze flexibel en kunnen ze meerdere artikelnummers op verschillende opslagniveaus rangschikken. Eén van de meest voorkomende oplossingen is de doorrolstellingen voor dozen, waarmee grote volumes van bestellingen die klaargezet moeten worden kunnen worden beheerd, waardoor de verplaatsingen van de magazijnmedewerkers beperkt blijven.
Deze handmatige opslagsystemen kunnen worden aangevuld met hulpmiddelen zoals voice picking of pick-to-light, die het voor operators gemakkelijker maken om bestellingen stap voor stap klaar te zetten. In urban warehouses met grote ordervolumes kunnen handmatige opslagsystemen worden vervangen door automatische oplossingen zoals de Miniload, die niet alleen de beschikbare opslagruimte optimaliseren, maar ook de in- en uitslag van artikelen automatiseren en de goederen rechtstreeks naar de magazijnmedewerker brengen.
In urban warehouses worden opslaglocaties gewoonlijk ingedeeld volgens producttype, omloopsnelheid of vraag. Het is gebruikelijk om bufferzones te hebben waar goederen tijdelijk in rekken of op de vloer worden opgeslagen. Daarom is het raadzaam gebruik te maken van Warehouse Management Software (WMS) waarmee het beheer en het lokaliseren van de bestellingen wordt geautomatiseerd op basis van een reeks regels en criteria die vooraf door de logistiek manager zijn vastgesteld. Met deze beheersoftware wordt de ontvangst van goederen uit het distributiecentrum automatisch geregistreerd. Ook de retourzendingen worden opgenomen, waarna de WMS een opslaglocatie in de rekken toewijst of ze eventueel overbrengt naar een andere locatie omdat ze deel uitmaken van andere bevestigde bestelling.
Het WMS coördineert alle activiteiten tussen het stadsmagazijn en het distributiecentrum aan de rand van de stad. De synchronisatie van de logistiek tussen deze twee magazijnen vereenvoudigt de bevoorrading van het urban warehouse via interne bestellingen, en beperkt zo het risico van voorraadtekorten die het concurrentievermogen van het bedrijf zouden kunnen schaden.
Bovendien heeft Easy WMS van Mecalux specifieke functionaliteiten die de verzending en levering van producten aan urban warehouses versnellen. Zo zorgt de module Multi Carrier Verzendsoftware voor een efficiënt beheer van de last mile logistiek - de laatste stap in de levering van een bestelling -, door alle communicatie met de verschillende vervoerders in één platform onder te brengen. Met deze software worden bestellingen gegroepeerd volgens de bezorgroute of de vervoerder waardoor de transportkosten worden verminderd.
Voor- en nadelen van urban warehouses
Urban warehouses zijn de ideale oplossing om te voldoen aan de logistieke normen van de e-commerce: het verzenden van bestellingen binnen 24 uur of minder en het gemakkelijker maken van retourzendingen. Deze stadsmagazijnen brengen de gevraagde producten dichter bij de klant en vergemakkelijken, indien nodig, het beheer van de retourzendingen zodat dit snel en efficiënt verloopt en de transportkosten worden beperkt. Uit een recente studie van het adviesbureau Deloitte, waarin de stedelijke distributie van goederen in New York werd onderzocht, blijkt dat de vestiging van urban warehouses de transportkosten van een bestelling kan verlagen. Volgens Deloitte is het hebben van een urban warehouse, met betrekking tot de kosten van de “last mile delivery”, een belangrijk concurrentievoordeel omdat de levertijd van bestellingen verkort wordt. Van een levering op dezelfde dag tot een bezorging binnen enkele uren. Volgens deze studie is een magazijn in de stad minstens 22% rendabeler. Waarom? Deze magazijnen verminderen de extra kosten van de "last mile delivery" logistiek dankzij de efficiënte organisatie van de expeditie van bestellingen op basis van de bezorgroutes, waardoor de leveringstermijnen worden verkort en de bezorgingen worden geoptimaliseerd.
Urban warehouses zijn de sleutel tot een uitstekende omnichannel winkelervaring: het stadsmagazijn kan e-commerce bestellingen verwerken, een BOPIS (Buy On line and Pick Up In Store. Online kopen en in de winkel afhalen) en BORIS (Buy Online, Return in Store. Online kopen en retour naar magazijn) service aanbieden, en ook de fysieke winkels in de stad binnen 24 uur bevoorraden.
De strategische ligging van een urban warehouse is ook belangrijk om de impact van de retourzendingen op het bedrijf te beperken: er worden artikelen teruggebracht naar het magazijn. Deze worden tijdelijk opgeslagen of toegevoegd aan andere bestellingen die al zijn vrijgegeven, en dat alles zonder dat de goederen het stadsmagazijn verlaten.
Het opzetten van urban warehouses vergt echter een aanzienlijke investering van een onderneming aangezien de kosten van de logistieke vierkante meter toenemen naarmate de magazijnen dichter bij de grote steden worden gebouwd.
In een context van een toenemend aantal bestellingen en de problemen om meer logistieke vierkante meters te verwerven, ligt de oplossing in het bouwen van hoge en compacte automatische opslagoplossingen die de opslagcapaciteit van het magazijn optimaal benutten.
Urban warehouses bieden een mogelijke oplossing voor de hogere kosten van de afhandeling van e-commerce bestellingen. In ieder geval moet elke onderneming de voordelen inschatten van de herverdeling van een deel van de logistiek en van een vestiging in de stad, want zich dichter bij de klant vestigen en het verkorten van de levertijden, brengen ook hogere opslagkosten met zich mee.
Urban warehouses: de succesfactor voor de 'last mile delivery' logistiek
Uit een studie van adviesbureau Capgemini blijkt dat als de last mile delivery activiteiten niet worden verbeterd, dit kan leiden tot winstdalingen van wel 26%. Eén van de oplossingen om de kosten van deze logistieke fase te beperken is het geheel of gedeeltelijk centraliseren van de verzendingen en het beheer van de retourzendingen in magazijnen die dicht bij de steden zijn gevestigd.
Urban warehouses zorgen ervoor dat de producten dichter bij de klanten worden opgeslagen waardoor de leveringstermijnen verkort worden en de bestellingen dus sneller worden geleverd, én dat de producten gratis kunnen worden geretourneerd. Twee fundamentele uitgangspunten van de e-commerce.
De uitgebreide ervaring van Mecalux met het ontwerp en de implementatie van urban warehouses in de buurt van grote steden wordt in vele landen erkend. Als u uw logistiek wilt optimaliseren, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Een expert zal u graag begeleiden om dé oplossing voor uw bedrijf te vinden.