Cycle service level: een logistieke variabele waarbij klanttevredenheid voorrang krijgt
Het cycle service level bepaalt de kans dat een product niet op voorraad is, dat er dus onvoldoende inventaris is om de bestelling van de klant te leveren binnen de afgesproken termijn.
In dit artikel geven we een definitie van dit concept en bekijken we hoe bedrijven hun voorraden correct kunnen beheren om zoveel mogelijk klanten tevreden te stellen.
Wat is het cycle service level in de logistiek?
Het cycle service level is een indicator die aangeeft hoe waarschijnlijk het is dat er voldoende voorraad is om aan de vraag te voldoen. Als het cycle service level van een bepaalde SKU 90% bedraagt, betekent dit dat er 90% kans is dat de vraag naar dat product het beschikbare aanbod niet overstijgt. Met andere woorden, in theorie zullen 90 van de 100 klanten binnen de verwachte tijd hun bestelling ontvangen.
Deze graadmeter is dus nauw verbonden met de klantentevredenheid. Een hoog cycle service level zorgt er immers voor dat de vraag bijna volledig wordt gedekt, d.w.z. dat de meerderheid van de klanten die een product willen kopen, dit ook effectief zullen kunnen doen.
Deze parameter houdt dan ook rechtstreeks verband met een optimaal voorraad- en inventarisbeheer. Een goed beheer van de middelen is namelijk essentieel om het gewenste cycle service level te garanderen en te voorkomen dat een SKU niet op voorraad is, hetgeen zou betekenen dat bepaalde bestellingen niet kunnen worden verzonden naar bepaalde klanten, die hetzelfde artikel waarschijnlijk bij een concurrent zouden kopen.
Hoe wordt het cycle service level bepaald?
Je kunt hiervoor uiterst ingewikkelde berekeningen gebruiken, maar er bestaat een eenvoudige formule om het cycle service level te berekenen. Je kijkt naar het aantal artikelen van een SKU dat werd verkocht en het aantal artikelen dat niet kon worden verkocht wegens gebrek aan voorraad:
Cycle service level (%) = [(aantal verkochte en verzonden artikelen) / (aantal verkochte en verzonden artikelen + aantal verkochte, maar niet verzonden artikelen)] x 100
Wel belangrijk dat deze formule voor het cycle service level aan alle producten evenveel belang toekent: met deze formule kan je het cycle service level van alle SKU's berekenen, los van hun verkoopwaarde. Sommige bedrijven zullen deze waarde echter in aanmerking willen nemen om een beter cycle service level te bieden voor de meest winstgevende artikelen.
Nemen we het voorbeeld van een schoenenfabrikant die het cycle service level wil berekenen dat hij gedurende een bepaalde periode (bijvoorbeeld een jaar) voor een van de SKU's heeft behaald. Hiervoor kijken we naar het aantal verkochte eenheden (4.100) in die periode en de eenheden die niet konden worden geleverd (300).
Om het cycle service level te berekenen hoeft u alleen maar de hierboven beschreven formule toe te passen:
- Stap 1. Tel het aantal verkochte en niet geleverde artikelen op (4.100 + 300 = 4.400)
- Stap 2. Deel het verkochte aantal eenheden door de hierboven verkregen som (4.100 / 4.400 = 0,93)
- Stap 3. Vermenigvuldig dit cijfer met 100 (0,93 x 100 = 93)
Volgens deze formule is het cycle service level voor dit paar schoenen 93%. Dit hoge percentage betekent dat vrijwel alle verkopen geleverd kunnen worden.
Cycle service level en veiligheidsvoorraad
Het is aan elk bedrijf om te beslissen welk cycle service level wordt aangeboden en wanneer (bv. bij Kerstmis, Black Friday of tijdens het hoogseizoen). Om een verkoop te kunnen uitleveren, moet het bedrijf beschikken over de juiste producten, in de juiste hoeveelheid, op de juiste plaats en op het juiste moment. Met een groot aantal artikelen in voorraad kunt u dus een groot aantal klanten bedienen.
Maar is het steeds aangewezen om het hoogst mogelijke niveau van cycle service level na te streven? Niet altijd. Hoewel een cycle service level van bijna 100% een heel redelijke ambitie lijkt, kan dit contraproductief zijn voor het bedrijf. Een hoger cycle service level vereist immers ook een uitbreiding van de veiligheidsvoorraad en dit leidt tot hogere kosten voor opslag en voorraadbeheer.
In werkelijkheid zal het cycle service level dat een bedrijf voor de verschillende SKU's bepaalt, afhangen van verschillende factoren. Een van de meest relevante elementen is de commerciële strategie. Bedrijven die een cycle service level van 95% hanteren, willen dat hun klanten op vrijwel elk moment bevoorraad kunnen worden. Voor hen is dit essentieel in hun loyaliteitsbeleid.
Een andere factor waarmee rekening moet worden gehouden is de winstgevendheid van de producten. Niet alle artikelen zijn even winstgevend voor een bedrijf of zijn even populair. Dus dit zal meespelen in het bepalen van het service level voor elke SKU. De magazijnvoorraden moeten correct worden ingedeeld, zodat er meer middelen worden toegewezen aan de producten met de hoogste omloopsnelheid (producten waarvoor een hoger cycle service level zal worden bepaald). Om artikelen op de juiste manier in te delen, gebruiken bedrijven vaak het Pareto-principe of de ABC-methode (20% van de producten in het magazijn genereren 80% van de omzet).
Software om het cycle service level te bepalen
Hierbij rijst de vraag: hoe kan de veiligheidsvoorraad worden aangepast om onvoorziene gebeurtenissen op te vangen en een correct cycle service level te bieden? Het antwoord ligt in de planning van de vraag: aan de hand van de gegevens uit de verkoopgeschiedenis kan bijvoorbeeld worden vastgesteld in welke periodes van het jaar meer bestellingen worden verzonden en er dus meer bewegingen zijn in het magazijn.
Met een Warehouse Management Systeem kunnen de inventaris en orderpicking strak worden gecontroleerd. Het is echter raadzaam ook een specifieke tool te gebruiken voor het analyseren van gegevens over magazijnbewegingen. Bij Easy WMS, het WMS van Mecalux wordt deze functionaliteit aangeboden door de module Supply Chain Analytics Software. Deze oplossing bevat KPI's over alles wat er in het magazijn gebeurt om de besluitvorming te vergemakkelijken.
Deze module beschikt over een tabblad met een uitgebreide analyse van de orderpicking. Dit bevat verschillende indicatoren waarvan er één zeer nuttig is voor de berekening van het cycle service level: de verhouding tussen verzonden bestellingen en doorklanten geplaatste bestellingen.
Cycle service level, een belangrijke factor voor logistieke efficiëntie en klanttevredenheid
U ziet: het streven naar maximale klantentevredenheid enerzijds en de risico's van een te grote voorraad is een delicaat evenwicht. Het cycle service level is dus een belangrijke logistieke parameter die bijdraagt tot de verbetering van de magazijnactiviteiten en de optimalisering van de inkoopstrategieën en het voorraadbeheer, dit alles met het oog op een snelle levering aan de klanten.
Bij Mecalux hebben we ervaring met het ontwikkelen van logistieke oplossingen voor alle soorten bedrijven. Met onze opslag- en magazijnbeheersystemen zorgen bedrijven in alle sectoren voor maximale efficiëntie in hun toeleveringsketen, zodat ze hun klanten een uitstekende service kunnen bieden. Als u vindt dat de tijd gekomen is om uw logistiek te optimaliseren en het cycle service level van uw bedrijf te verbeteren, neem dan contact met ons op om een oplossing te vinden die volledig is afgestemd op uw behoeften.