Flexibiliteit bij orderpicking en de toeleveringsketen
Het concept van de flexibele orderpicking, in het Engels ook wel flexible fulfillment genoemd is het gevolg van een toeleveringsketen die elastisch genoeg is om vanuit elk distributiecentrum of zelfs vanuit een fysieke winkel een bestelling voor te bereiden en te verzenden.
Bedrijven die werken met voorspelbare verkoopvolumes hebben een stabielere logistiek. Zij weten van tevoren hoeveel ruimte, voorraad en middelen zij nodig hebben om aan de vraag te voldoen en kunnen de kosten tot een minimum beperken. Helaas is de realiteit anders met de komst en groei van de e-commerce. De e-commerce logistiek goed beheren is een enorme uitdaging. Er zijn immers steeds meer variabelen die moeilijk te controleren zijn, de vraag wordt volatieler en het beheer van bestellingen wordt dus ingewikkelder.
In dit artikel leggen wij in detail uit wat flexibele orderpicking is en hoe een flexibelere logistiek bedrijven helpt om hun hoofddoel te bereiken: in elke situatie bestellingen bij klanten afleveren.
Wat is flexible fulfillment?
Flexible fulfillment is een logistieke strategie die gericht is op het aanpassen van de orderpicking aan de complexe vraag, zodat bestellingen vanuit elk distributiecentrum, magazijn of winkel kunnen worden verzonden.
Het belangrijkste doel is om alle bestellingen steeds te kunnen leveren. Soms zelfs via particuliere zendingen, ten koste van een deel van de winstmarge. Bedoeling is om het imago te beschermen door te vermijden dat aankopen geannuleerd moeten worden wegens gebrek aan voorraad. Daarom is een flexibele logistiek die zich kan aanpassen aan schommelingen in de vraag essentieel.
Wat gebeurt er vandaag? Door e-commerce zijn veel bedrijven niet in staat om schommelingen in de vraag te beheren. Hetzij omdat het volume bestellingen lager is dan verwacht, hetzij omdat ze niet kunnen inspelen op een plotselinge toename van de bestellingen. Door het internet is ook internationale verkoop mogelijk, maar niet alle voorraad is altijd fysiek beschikbaar in alle landen en regio's. Vanwege deze veranderende en moeilijk te voorspellen aard is flexible fulfilment ontstaan. Deze manier van werken helpt ons beter in te spelen op de bijzonderheden van logistiek 4.0.
Hoe flexibele orderpicking inrichten?
Om aan de vraag van klanten of andere distributiecentra te voldoen, is flexibele logistiek essentieel. Wat betekent dit? Magazijnen of distributiecentra moeten bestellingen kunnen picken die oorspronkelijk niet aan hen waren toegewezen.
Bedrijven met meerdere distributiecentra op verschillende locaties gooien hun logistieke strategie om. Neem bijvoorbeeld een bedrijf met een distributiecentrum in Europa en een in de Verenigde Staten. Elk centrum behandelt enkel bestellingen voor de eigen regio. Als een artikel niet in voorraad is in het aangewezen magazijn, wordt het getoond als niet in voorraad en kan de klant het niet kopen, wat een verloren verkoop betekent.
Als u daarentegen werkt met een flexibele fulfilmentstrategie, wordt de voorraad getoond als beschikbaar in alle landen, zolang het product zich daadwerkelijk in een van de centra van het bedrijf bevindt. De bestelling zal dus worden geleverd, zij het vanaf een verder gelegen locatie en ten koste van de winstmarge op de bestelling. De marge zal immers lager liggen als gevolg van de hogere transportkosten. De bedoeling is immers de klant tevreden te houden door het bestelde product te leveren, ongeacht de kostprijs.
Flexibiliteit is een van de belangrijkste factoren in de toeleveringsketen. Flexibiliteit betekent aanpassingsvermogen, en in de logistiek betekent dit dat de opslagsystemen en -processen aanwezig zijn om gelijke tred te houden met de eisen van de klant en de industrie.
Een andere trend in dit opzicht is om een fysieke winkel te gebruiken als distributiecentrum, een strategie die bekend staat als ship from store. Dit betekent dat als een winkel een product in voorraad heeft, deze de bestelling kan verpakken en naar de klant verzenden. De winkel kan ook worden gebruikt als afhaalpunt voor bestellingen, wat gebruikelijk is in een omnichannelstrategie.
WMS: verbinding tussen magazijnen en fysieke winkels
Flexibel fulfilment betekent dat een groter volume aan producten wordt verwerkt, waardoor de complexiteit ervan toeneemt. Dit vereist een Warehouse Managementsysteem (WMS) dat alle distributiecentra van een bedrijf digitaal met elkaar verbindt en volledige traceerbaarheid van producten biedt.
Laten we eens een voorbeeld uit de praktijk nemen: de logistieke onderneming Casintra beheert en controleert alle processen van de vijf magazijnen die het in Spanje bezit met behulp van één enkel Warehouse Management Systeem: Easy WMS van Mecalux. Zo kan het 2.000 SKU's organiseren en, dankzij de verbinding met de cloud, online samenwerken met zijn klanten.
Een ander aspect waarmee rekening moet worden gehouden als u een flexibele orderpicking en bevoorradingsketen wilt, is het voorraadbeheer in fysieke winkels. De module Store Fulfillment van Easy WMS zorgt voor het real-time beheer van de magazijnvoorraad en de fysieke winkels, en stemt verschillende taken op elkaar af: picking, aanvullen van de voorraad, overdrachten tussen winkels of retourzendingen. Met deze module kan elke fysieke winkel functioneren als een klein distributiecentrum van waaruit bestellingen worden voorbereid en verzonden naar klanten.
Voordelen van "flexible fulfilment"
Een grotere flexibiliteit bij orderpicking en in de toeleveringsketen verhoogt weliswaar de kosten van de voorbereiding en het vervoer van een order, maar biedt ook de volgende voordelen:
- Omzetgroei. Door het bundelen van voorraden om aan de vraag te voldoen, zal de consument een product kunnen kopen zelfs als het niet beschikbaar is in het magazijn van waaruit het beleverd zou moeten worden. Soms is het realiseren van een verkoop belangrijker dan winst maken.
- Klantenbinding. Klanten zullen de producten dan bij u kopen en in plaats van dat naar de concurrenten gaan. Bovendien worden tevreden klanten "ambassadeurs" van uw merk, waardoor andere potentiële klanten worden aangemoedigd.
- Sneller reactievermogen. Alle distributiecentra werken samen rond hetzelfde doel, zodat de logistiek van uw bedrijf een plotselinge stijging van de vraag beter kan opvangen. Als één magazijn niet kan volgen, kan een ander bijspringen.
- Flexibiliteit en logistieke schaalbaarheid. De logistiek van uw bedrijf kan gemakkelijker en sneller groeien. Dankzij een concurrerende toeleveringsketen die zich aanpast aan de nieuwe behoeften van een voortdurend veranderende markt.
Bedrijven met een flexibele logistieke structuur kunnen bestellingen voorbereiden en verzenden vanuit elk distributiecentrum of fysieke winkel. Hierdoor kunnen ze alert reageren op schommelingen in de vraag, hun verkoop kunnen verhogen en loyaliteit opbouwen bij steeds veeleisender wordende klanten.
Het belang van de levering van een bestelling
Binnen logistieke ketens streeft men steeds meer naar één niet-onderhandelbaar doel: bestellingen moeten koste wat kost worden geleverd. Daarom zien we dat steeds meer bedrijven kiezen voor flexible fulfillment in hun logistiek en dit in uiteenlopende sectoren als FMCG, levensmiddelen en retail.
Als uw bedrijf omzet heeft verloren door een gebrek aan voorraad in het toegewezen magazijn of direct, als u vindt dat de tijd is gekomen om uw distributiecentra te laten samenwerken om meer bestellingen te kunnen leveren, neem dan contact op met Mecalux. Een team van professionals zal u helpen de opslag- en beheeroplossing te implementeren die u nodig hebt om te profiteren van meer flexibiliteit in uw orderpicking en toeleveringsketen.