Software voor magazijn voorraadbeheer is een applicatie waarmee de inkomende en uitgaande artikelen worden geregistreerd

Software voor magazijn voorraadbeheer die met het bedrijf meegroeit

17 okt 2023

Software voor magazijn voorraadbeheer is een applicatie die het beheer van de opgeslagen goederen mogelijk maakt. Enkele van de basisfunctionaliteiten zijn onder andere het registreren van het aantal opgeslagen eenheden per artikelnummer, de opslaglocatie en de historie van inkomende en uitgaande artikelen.

Deze software voor magazijn voorraadbeheer is in bijna alle logistieke installaties onmisbaar omdat handmatig beheer de kans op vergissingen vergroot en het soepele verloop van de bedrijfsactiviteiten belemmert. Vandaar dat de keuze van de juiste warehouse inventory management software cruciaal is voor de toekomst van een onderneming.

Wanneer moet men software voor magazijn voorraadbeheer installeren?

De implementatie van warehouse inventory management software betekent een stap voorwaarts in vergelijking met handmatig beheer, wat op papier gebeurt of met behulp van standaard office tools zoals Excel. Software voor magazijn voorraadbeheer verbetert de efficiëntie van logistieke processen zoals de ontvangst van inkomende en uitgaande goederen, het opmaken van een inventaris en het berekenen en voorspellen van de hoeveelheid voorraad die op een bepaald moment nodig is.

Eén van de belangrijkste voordelen van software voor magazijn voorraadbeheer: door de inkomende en uitgaande goederen te registreren, wordt de traceerbaarheid van producten beheerd. De software zorgt voor een nauwkeurige bewaking van de voorraden: het beheert de periodieke tellingen en bepaalt parameters zoals de bestelpunten of de maximale voorraad per artikelnummer op basis van de vraag, de geschiedenis en de criteria die vooraf door de Logistiek Manager zijn vastgesteld. Het toont ook de voorraadniveaus in real time, zodat de manager op elk moment de status van elk artikelnummer kent en weet wat de beschikbare voorraad is. Deze controle vermindert het risico dat een bestelling niet leverbaar is omdat een bepaald artikel niet beschikbaar is.

Software voor magazijn voorraadbeheer kan worden aangesloten op een barcodescanner om de inkomende goederen sneller te registreren
Warehouse inventory management software kan worden aangesloten op een barcodescanner om de registratie van inkomende artikelen te versnellen

Belangrijkste criteria voor het kiezen van de beste software voor magazijn voorraadbeheer

Nieuwe consumententrends hebben het voorraadbeheer in magazijnen complexer gemaakt. De opkomst van de e-commerce en de norm van het gratis retourneren van artikelen hebben geleid tot de opkomst van een nieuw soort logistiek, gekenmerkt door magazijnen die een groter aantal artikelen en complexere werkzaamheden beheren. Kortere levertijden zetten steeds meer bedrijven ertoe aan om de logistieke activiteiten te verspreiden over meerdere magazijnen.

Dit scenario heeft ertoe geleid dat veel bedrijven kiezen voor software voor magazijn voorraadbeheer die over veel functionaliteiten beschikt, waardoor deze applicatie mee kan groeien met de activiteiten van de onderneming. Wanneer een programma een reeks geavanceerde functionaliteiten bevat die niet alleen ontworpen zijn om voorraden te beheren, maar ook om activiteiten efficiënt te beheren, spreken we van een Warehouse Management Systeem (WMS). Dit logistieke programma is een geavanceerde oplossing voor traditionele voorraadbeheersoftware omdat het de voorraden nauwkeurig bijhoudt en tegelijkertijd de productiviteit van alle activiteiten in het magazijn garandeert. Een WMS beschikt over geavanceerde functionaliteiten. Waaronder:

Het beheer van de opslaglocaties

De software kan worden aangesloten op barcodescanners of RFID-readers waarmee de inkomende en uitgaande producten kunnen worden gecontroleerd. Het omvat ook specifieke functionaliteiten waarmee de goederenstromen in het magazijn kunnen worden georganiseerd, waarbij rekening wordt gehouden met criteria zoals de omloopsnelheid van de producten of batch picking.

Beheer van online verkopen

Standaard beheersoftware moet het voorraadbeheer vergemakkelijken. Maar een WMS bevat ook functionaliteiten om vergissingen bij de voorbereiding of verzending van bestellingen te beperken. In magazijnen van bedrijven die over online verkoopkanalen beschikken is het noodzakelijk om het bijwerken van de online catalogus van meerdere online verkoopkanalen, zoals op marktplaatsen zoals Amazon en eBay of op e-commerce platforms zoals Shopify en WooCommerce, te automatiseren. Dit wordt bijvoorbeeld ondersteund door de Marketplace & E-commerce Platform Integration module van Mecalux.

Beheer van meerdere winkels/meerdere magazijnen

Het is belangrijk dat de software voor magazijn voorraadbeheer die u kiest de mogelijkheid heeft om voorraden te beheren van meerdere logistieke faciliteiten. Een WMS is in staat om logistieke processen te coördineren, zoals het automatisch bevoorraden van fysieke verkooppunten of de transfer van artikelen tussen verschillende magazijnen. Easy WMS van Mecalux beschikt over deze functionaliteiten.

Beheer van verzendingen

Met de explosieve groei van de e-commerce en de Last Mile is het beheren van verzendingen één van de meest complexe taken geworden omdat elke misstap de concurrentiepositie van een bedrijf kan ondermijnen. Naast het beheren van de inkomende en uitgaande goederen, moet de flexibele software ook in staat zijn om de verzendingen te organiseren per transportroute, zoals de Multi Carrier Verzendsoftware module van Mecalux doet.

Beheer van de belangrijkste voorraad KPI's

Om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen zijn gegevens essentieel. Een WMS verzamelt in real-time KPI's oftewel Key Performance Indicators met betrekking tot de prestaties van het magazijn, zoals bijvoorbeeld het percentage opgeslagen artikelnummers of het aantal klaargezette bestellingen. Door deze informatie te verzamelen kunnen beslissingen worden genomen op basis van de huidige status van de magazijnactiviteiten.

Software om voorraden beter te beheren en andere logistieke processen te automatiseren
Software voor magazijn voorraadbeheer voor een beter beheer van de inventaris en de automatisering van andere logistieke processen

WMS: software voor volledig magazijn voorraadbeheer

Logistiek 4.0 laat zien dat digitalisering dé manier is om vergissingen in voorraadbeheer en werkzaamheden te voorkomen. Daarom kiezen steeds meer bedrijven voor geavanceerde software voor magazijn voorraadbeheer, zoals WMS. Een WMS biedt niet alleen een nauwgezet voorraadbeheer en traceerbaarheid van producten, maar ook een groot aantal extra functionaliteiten. Waaronder wave picking, kitting oftewel het samenstellen van kits, het beheren van inkomende en uitgaande goederen en het plannen en optimaliseren van orderpickroutes. Naast vele andere activiteiten.

Easy WMS biedt een aantal modules die aan verschillende behoeften voldoen:

  • Beheer van de opslaglocaties - Slotting module.
  • Organisatie van de verschillende verzendprocessen zoals het verpakken, etiketteren en versturen - Multi Carrier Verzendtransport.
  • Synchronisatie tussen het magazijn en de fysieke winkels - Store Fulfillment.
  • De synchronisatie van de voorraad in het magazijn met die van de verschillende online verkooppunten - Marketplace & E-commerce Platform Integration.

Rent a book: Easy WMS voor een efficiënt voorraadbeheer

De e-commerce heeft het voorraadbeheer ingewikkelder gemaakt. De e-commerce heeft bijgedragen aan de opkomst van nieuwe markttrends, zoals korte leveringstermijnen, gratis retourzendingen en meer en meer heterogene bestellingen. Het digitaliseren van het voorraadbeheer in een magazijn kan de sleutel zijn tot efficiënt orderverzamelen. Dit is precies de reden waarom het Belgische bedrijf Rent a Book Mecalux heeft gevraagd om Easy WMS te implementeren in het magazijn te Enghien in België. De activiteiten van het bedrijf zijn seizoensgebonden, met pieken in de vraag tijdens de drie zomermaanden, met pieken tot wel 1.000 bestellingen per dag.

“Easy WMS van Mecalux is perfect aangepast aan ons bedrijf. Sinds we het systeem hebben geïnstalleerd, zijn we minder tijd kwijt aan het klaarzetten van bestellingen en hebben we minder vergissingen gemaakt, waardoor de kosten voor de after-sales service zijn gedaald. Wat ons het meest bevalt aan dit systeem is het reactievermogen en de flexibiliteit, want het kan worden aangepast aan ons magazijn en onze producten”, legt Grégory Bastieans, Project Manager van het bedrijf, uit.

De software voor magazijn voorraadbeheer van Mecalux voorkomt het maken van fouten tijdens de logistieke processen van Rent a Book, met name op het gebied van de voorraden. “Dankzij dit systeem hoeft de operator niet te twijfelen: Easy WMS geeft aan waar de producten zich bevinden en hoeveel er opgehaald moeten worden. De instructies zijn zo nauwkeurig dat er geen vergissingen kunnen worden gemaakt bij het klaarzetten van bestellingen”, legt Grégory Bastieans uit.

Mecalux heeft ook de module Multi Carrier Verzendsoftware geïmplementeerd om de prestaties in de verzendfase van bestellingen te verbeteren. Deze geavanceerde functionaliteit personaliseert niet alleen elke zending, maar stelt bedrijven ook in staat om te communiceren met de transporteur van BPost, het transportbedrijf dat verantwoordelijk is voor de distributie van de bestellingen.

Software om voorraden te beheren en de efficiëntie van het magazijn te verhogen

Beheersoftware is een logistieke applicatie die verantwoordelijk is voor het bijhouden van de inkomende en uitgaande goederen, het opmaken van periodieke inventarissen en het coördineren van de meest elementaire bedrijfsprocessen. Andere functionaliteiten moeten echter worden overwogen, die verder gaan dan dit. Er is bijvoorbeeld software nodig om kits automatisch te beheren of om cross-docking te optimaliseren.

Toch hebben nieuwe markttrends zoals het verzenden van bestellingen binnen 24 uur, het gratis retourneren van artikelen en de ontwikkeling van talrijke logistieke installaties in de buurt van grote steden, ertoe geleid dat bedrijven uitgebreidere software implementeren om de uitdagingen van Logistiek 4.0 het hoofd te kunnen bieden.

Een applicatie als Easy WMS past zich aan het door het bedrijf vereiste complexiteitsniveau aan en garandeert efficiëntie in e-commerce omgevingen, in magazijnen van logistieke dienstverleners met meerdere klanten of bij het bevoorraden van complexe productielijnen. Meer dan 1000 installaties in 36 landen vertrouwen op onze software om hun logistieke processen in magazijnen te optimaliseren. Aarzel niet om contact met ons op te nemen, één van onze experts zal de behoeften van uw bedrijf in kaart brengen en een passende oplossing voorstellen.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: